onsdag 30 december 2009

___Pockethexorna på utflykt har rest till Egypten___

En långväga läsare i Pockethexornas egen bokring har hört av sig och vill berätta vad hon tycker om...
..Per holmers bok "Svindel" som 1997 var nominerad till Augustpriset men blev slagen av Majgull Axelssons "Aprillhäxan".
Det är Inger med bloggen Polargrevinnan som under sin semester till Egypten passade på att läsa boken Per Holmers "Svindel".






Här är hennes egna ord om vad hon tycker om pocketern:
-"Förlåt Hexan att det inte blivit av att skriva lite om boken Svindel av Per Holmer.
Det var länge sedan du gav mig den och jag började läsa boken lite varje kväll,
Men det gick trögt och kändes inget lockande att börja läsa den på kvällen.
Du vet det där: man kryper i säng, tar tag i boken och ryser av välbehag - äntligen en stunds läsning.
Boken blev förpassad till högen - läser senare och där låg den länge.
En dag läste jag i en tidskrift att Expressen hade delat ut ett nyinstiftat pris till de bästa pocketböckerna, GULDGETINGEN hette priset. Per Holmers bok Svindel fick pris för: "bästa manliga skönlitterära pocketbok".
Klart jag måste läsa boken, och den packades ner i väskan när jag reste till Egypten.
Jag låg vid poolen och läste i den varje dag.
Den handlade sätterilärlingen som hade en dröm om ett gemensamt språk för hela världen.
En dröm som förde honom till Paris, som han måste lämna då första världskriget bryt ut. Han råkar ut för absurda händelser i Antwerpen och Bremen och Amsterdam, i väntan på Tysklands sammanbrott.
Många annorlunda människor träffar han och ibland var boken riktigt spännande.
Jag tyckte den var lite svårläst, kanske för själva tidsperioden den handlar om, inte är så intressant för mig.
Boken lämnade jag till min Sambo, som läste en timme och konstaterade att den inte var i hans smak.
På hotellet i receptionen fanns ett bord, där man kunde lägga lästa böcker. Där låg böcker på engelska, tyska, franska och ryska och nu kom en på svenska. Jag kollade bordet när vi efter 14 dagar åkte hem och boken var borta.


Hoppas att någon hör av sig till Pockethexan."


Så här i lobbyn på hotell Jasmine Club i Sharm El Sheikh, Egypten ligger "Svindel" och väntar på en ny läsare, är det du?

Skriv då här under inlägget på "Kommentarer" vad du tycker om boken även om du bara läste några rader och tyckte den var #%¤*! Skriv sen även vart du har lagt den så att vi kan följa Pockethexorna på deras utflykt.

4 kommentarer:

Camilla Alvén sa...

Hej vännen!
Det är otroligt vilka bekantskaper man kan göra via internet och bloggandet, utan det hade jag kanske aldrig stött på dig och din man. Jag önskar dig och din familj ett gott slut på 2009 och hoppas att 2010 blir ett riktigt bra år, hälsa mannen så gott för jag tror inte att jag hinner med att besöka honom förrän om ett par dagar.
Gott Nytt År
Kram

Susjos sa...

Gott Nytt År!!!

Tussegumman sa...

Gott Nytt År 2010 önskar jag dig! Ta hand om dig/Kramar Tussegumman

Bibban sa...

Önskar dig ett GOTT NYTT bokår
Kram Bibban