torsdag 20 januari 2011

Brottsplats: Kungliga biblioteket



Ni följer väl SVT-s nya serie "Bibliotekstjuven"?

Andra delen sändes igår och om man har missat den första kan man ju se den på SVT Play innan man ser reprisen på STV 1 den 23 jan.








För du har kanske som jag abstinens efter att den härliga serie "Våra vänners liv" tog slut.

Vi är ju inte direkt överösta med serier där våra skickliga skådespelare som Gustaf Skarsgård, Gunilla Röör, Reuben Sallmander
och Maria Kulle för visa upp vad de kan som de nu får göra i "Bibliotekstjuven".

Att sen den här serien sen bygger på en veklig händelse gör ju inte saken sämre!
Vi är nog många som minns "KB-mannen", han som stal de ovärderliga böckerna på Kungliga Biblioteket, KB, och tjänade miljoner på dem. Även Danmark hade en liknande tjuv, Fred Møller Christensen som på 1970-talet stal över 1500 värdefulla böcker men i stor utsträckning samlade han själv på dem.
Vilket inte den svenska "bibliotekstjuven" gjorde för han sålde dem utomlands och använde miljonerna till att bli "en av dem" som han såg upp till, de i den "fina" kulturelit världen. Så i stället för att njuta av att kunna gå ner i arkiven och fritt bläddra i de unika verken som finns där och bara väntar på att bli lästa! Tänk att till exempel kunna hålla i och läsa Selma Lagerlöfs förlagor till hennes böcker eller läsa hennes brev.
Vad skulle du ha läst och njutit mest av ifall du arbetade på KB och kunde bläddra fritt ibland allt?

6 kommentarer:

tankar från mitt fönster sa...

Såg avsnitt 2 igår och hade tänkt kika på ettan idag, men inte hunnit än. Den verkar bra. Dessutom sann!
kram

Ruta Ett sa...

Jag gillar den serien skarpt: skådespelarna, miljön och storyn är så bra. Men jag visste inte att den är autentisk. Det gör den inte sämre precis.

Ruta Ett sa...

Jag skulle läsa Vihelm Mobergs brev och tidningsartiklar.

4U2 sa...

Först skulle jag insupa lukten! Ja, lukten. För det fanns en tid då jag bodde nära och då gick jag dit för att låna böcker. Var där timmar ibland för jag trivdes i tystnaden bland böckerna och så den där speciella lukten!

Caja: sa...

Nu är det freeedag och "förfest" inne hos mig, välkommen/caja

Elle sa...

Av förklarliga skäl ser jag inte svensk tv. Har en seg och långsam "kabel" vilket inte gör det lättare över internet.
Men jag ser hellre filmer baserade på verkliga händelser än actionfilmer med aliens och annat skit.

Snygg smärtlindring du visar i förra inlägget! Vet inte hur många cm som är lagom för mig...
Ha en skön helg!
Kram Elle