onsdag 18 maj 2011

Tack Damms förlag!






Vad gör man när man har legat över en vecka med feber, ont i halsen och snuva (pollen?) och det vill inte riktigt ge med sig utan man tycker allt bara känns trååååååkigt, speciellt när man är som sjukast och det är +20 grader med strålande sol ute?

Då föll min blick på ett förslag i från Damms förlag om att kunna läsa ett recensions ex. av Eoin Colfers bok "Och EN GÅNG TILL..."!

Jag visste inte ens att boken fanns och vips så var den här hemma i min brevlåda och ligger bara och väntar på att bli läst och recenserad (om jag nu hinner före mellansonen som är både "Liftaren" och Colfer fan).

Förstår ni vad jag har fått? Visste ni att den fanns?
Alltså en fortsättning på "Liftarens guide till galaxen"!!!!


Om ni minns så lade jag den boken på tredje plats över just de top 3 böcker som jag tycker man måste läsa och det gjorde jag i inlägget HÄR!

Ja jag vet att det kanske inte är så att alla hoppar jämfota av glädje (gör ju inte jag heller men det beror ju på andra saker) men ni kanske har hört talas om att det skulle byggas "en intergalaktisk motorväg i den gudsförgätna änden av Galaxens västra spiralarm" bara för att förebygga framtida trafikstockningar, fast det egentligen bara var för att de ville ha arbete till "ministrarnas kusiner som ständigt drällde omkring i regeringsbyggnaden" (känns väldigt likt hur det går till här hos oss också...) och då är det bara ett litet problem att den lilla obetydliga planeten Jorden ligger i vägen för motorvägsbygget.

Det är alltså intrigen i Douglas Adams mästerverk i fem delar och nu så har alltså Eion Colfer sammanställt del sex. Så här beskriver de själva vad boken handlar om:




"Beskrivning:Få bokserier har roat så många läsare världen över och under så lång tid som Douglas Adams Liftarens guide till galaxen.

För att fira att det är 30 år sedan den första boken i serien publicerades och för att introducera en ny generation läsare för några av de roligaste böcker som någonsin skrivits, kommer nu Och en grej till där vi får följa den olycklige jordbon Arthur Dents fortsatta äventyr i galaxen.

Douglas Adams hade alltid för avsikt att skriva en sjätte del av Liftarens guide, men hans förtidiga död 2001 innebar att han aldrig fick chansen. Istället har den erkänt humoristiske och kritikerrosade författaren Eoin Colfer, skaparen av den populäre (och missförstådde) anti-hjälten Artemis Fowl, ombetts att åter släppa Arthur Dent och Ford Perfect lösa i tid och rum.

Universum är stort och nästan allt kan, och vanligtvis kommer att, hända den som inte ser upp. Så packa din handduk och njut av färden!"



Om du nu inte orkar läsa de 879 sidorna i pocketutgåvan av "Liftaren guide till galaxen" kan du se filmen (som är ett måste för alla som har läst den för här älskar man den lika mycket som boken!) för du bara MÅSTE vet varför du behöver en handduk och vad svaret på "den yttersta frågan om livet, universum och allting". Men framför allt kan man ju inte annat än att bli kär i den deprimerade roboten Marvin som gör att man själv mår bra när man måste trösta en så otröstlig figur. Så nu hoppas jag att jag ska känna mig bättre när jag får läsa de här sista raderna i serien fast inte författaren själv har skrivit det men det är i hans anda...

Länk till Douglas Adams hemsida har ni HÄR
där kan ni läsa om bakgruns historierna till boken
och hur det hela började med hans radioprogram

precis som huvudpersonen som också är radiopratare!


PS: såg ni i mitt förra inlägg vad Annika med

Bokbloggsjerkan hade i sin bokhylla.....?

Ja just det, så det är fler än jag som vet att det

här är bra litteratur. DS

3 kommentarer:

Lippe sa...

Hoppas att det var precis vad du behövde för att orka friskna till!!
Kanske du redan känner att det hjälpt? Jag har inte läst boken men jag har sett filmen. Jag är inne i en jag läser inte period nu och då är det bara att lägga ner. När jag sedan kommer in i en läs-period så bara måste jag ha tryckta bokstäver!!
Kram o krya

Baronessan sa...

Hej på dig. Nu måste jag ju gå in och hälsa efter att ha läst allt tokigt som din oumbärliga peter har skrivit.
Jag är ingen storläsare utan mer periodare på böcker. Just nu läser jag John Ajvide vilket inte är min typ av böcker i vanliga fall, men han skriver så attans bra.
När det gäller "galaxen" så fick jag den boken av min dotter för ganska så länge sen (typ år) och tog mig aldrig in i den. Kanske ska ge den ett nytt försök nu då. Om jag kan hitta den, vill säga.
Hoppas att du frisknar till och kan njuta av vårsolen. Toodeloo :)

Anonym sa...

Kul att du är med och tävlar : ) Trevlig helg kram Sofia med bloggen Sofiabakar