lördag 5 juli 2014

Ska du lyssna på en författare i kväll?

Då kanske du precis som jag har fått en inbjudan att komma till puben Big Ben på Söder i Stockholm där författaren och sångerskan Susanne Boll ska uppträda med sitt band "KEEP IT UP". Om du inte kan ikväll spelar de även i morgon den 5 juli.

Om du är sugen på att höra hur de låter har hon nu gjort soundtracks till sin senaste bok "Hitta hem" som kom ut nu i maj.
. -"Tanken är att låtarna ska berika läsningen och tvärtom. En låt till varje karaktär – ungefär. Ni kommer att förstå!” säger Susanne.

HÄR är länken till låtarna men ni även kan lyssna på dem på iTunes.

Tyvärr har vårens smärtskov gjort att jag har kommit efter i med mina bokrecensioner men hennes andra bok "Det enda rätta" läste jag innan jag blev dålig.




"Det enda rätta" handlar om tre kvinnor som kämpar på sitt sätt med de olika bekymmer de har. Det är cancerläkaren Helmi som arbetar på onkologen och som inte längre klarar av att ge sina patienter de sorgliga beskeden om deras sjukdomar. För hennes botemedel mot de hemska beskeden är ohämmat sex. Men han vill inte längre träffa henne eftersom han nu har mött sin livs kärlek. Helmi kan inte tänka sig att ha sex med sin make, i stället kommer hon på ett sätt att kringgå det för att kunna ge positiv besked i stället.
Sedan är den lyckligt gifta psykologen Maria som får en knöl i bröstet och självfallet befarar hon det värsta. Hon löser det på ett litet ovanligt sätt allt för att skona sina barn. De blir i stället blir ännu mer oroliga när de inte kan hitta sin mamman när de kommer hem från dagis.
Den tredje huvudpersonen är Isabelle Marias barns dagisfröken. Det enda hon drömmer om är att själv få barn och hon gör allt för att övertala sin pojkvän Jesper att nu är det dags med både bröllop och barn. Men det går inte riktigt som hon har tänkt sig för i hennes minne är det ett par mörka ögon som förföljer henne.
-"Medan ett gråkallt december sänker sig över Stockholm, korsas de tre kvinnornas stigar, den psykologiska spänningen skruvas upp och livsavgörande val måste fattas."

 
Susanne skriver på ett korthugget sätt med små meningar som har få ord och till det är det korta kapitel som hoppar i mellan de olika kvinnorna. Det gör att det blir ganska rörigt och det tar ett tag innan man får grepp om handlingen som drivs snabbt framåt.
När man får ordning på som är vem och vem blir det en ganska spännande och fängslande handling som gör att jag nu vill läsa hennes nästa bok "Hitta hem" eftersom den är fortsättning på den här och man vill ju gärna höra vad det ska ske med de tre damerna.

Jag ger "Det enda rätta" ett "Hm"!? 



Vilken tur Susanne har med sin första bok "Morgongåvan" för den har redan ett soundtrack. För Lasse Stefans har redan gjort en låt som heter Morgongåva, Lyssna och njut!


2 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

Ja tyvärr bor man inte i Stockholm, däremot har jag läst hennes senaste böcker.
Hoppas dit skov går över snart.
Kram Mia

tankar från mitt fönster sa...

Har inte läst den sista av böckena, men nu vet jag att jag inte ska göra det. Härligt sound med Lasse Stefanz. Inte kul med smärtan. Som du vet, lever jag också med smärta, men av annat slag. Har hyfsat mindre värk med morfinplåster. Så går jag på styrketräning. Efter cellgiftsbehandlingarna 2012 har jag fått krypningar och domningar växelvis i benen. Nerverna har tagit stryk, men något får man tåla. Hoppas du får en skön sommar och slipper skov.
Kram