tisdag 7 juli 2015

Mikaela Bley en ny bekantskap

Nu har jag läst ut en bok med en för mig helt ny författare och det blev en trevlig bekantskap. Boken och författaren det rör sig om är "Lycke" av Mikaela Bley. Det var nämligen så att jag var egentligen intresserad av att få läsa en annan bok på Lind&co förlag när jag stötte på den här boken och bad att få den också som ett recensions exemplar. Det gick hur bra som helst och det är jag glad för idag eftersom jag är inne i en svensk deckare period och då får de gärna vara lättlästa som den här är.

 
Tyvärr är det inte något glatt ämnen som boken handlar om ett försvunnet barn men det som gör det bra är att det är spännande bok där det händer något hela tiden och att det känns trovärdigt utan att gå till överdrift med hemskheter.
 
-"Döden, döden, döden..." är mantrat kriminalreportern på TV4 Nyheterna Ellen Tamm säger till sig själv för att det inte ska ske. Hon ska att nämligen följa upp fallet med en försvunnen 8-årig flicka som har anmälts försvunnen utanför Kungliga tennishallen i Stockholm. När Ellen kommer dit i regnet och mörkret har inte polisen kommit igång med sökandet utan håller fortfarande på att förhöra föräldrarna. Ellen blir personligt engagerad i sökandet efter Lycke då hon själv känner igen sin tvillingsysters försvinnande i det här fallet. När Polisen inte har tillräckligt med personal att sätta in är det hon som kontaktar hjälporganisationen "Missing people" så att de kan hjälpa till att söka av närområdet.
När Ellen försöker intervjua alla i Lyckes närhet leder det till att hon blir mer och mer indragen i fallet då hon själv blir utsatt för hot och förföljelser. Vad har hennes liv med en olycklig 8-årig flickas liv att göra?



Jag ger Mikaela Bleys debutbok "Lycke" ett litet "Hi!" i betyg och jag kan rekommendera den om du vill ha en lättläst spänningsroman nu till sommaren. 

2 kommentarer:

Madde sa...

Gillade verkligen den här!

Carpe Diem. sa...

Ska skriva upp på önskelisten! Här regnar det så det kan ju bli tid för läsning, när int ogräset "pockar" i rabatten!
Kram