söndag 10 april 2016

Ensamfjäril av Gabriella Ullberg Westin


Jag har fått ett mail i från Pockethexan Inger (men heter Polargrevinnan när hon skriver på sin egen blogg) med en recension av Gabriella Ullberg Westins bok "Ensamfjäril". 

Gabriella träffade jag på Bokmässan i höstas och blev verkligen intresserad av hennes debutbok som ges ut på HarperCrime förlag. Hon berättade att hon planerar att skriva fler böcker om den Hudiksvalls polisen Johan Rooka som flyttar hem till sin hemstad igen. Gabriella däremot har gjort den omvända resan och har lämnat "Hudik" för Stockholm där hon bor med sin man och sina barn. 



Hej Pockethexan!
Förlåt att recensionen av ”Ensamfjäril” har dröjt, men bättre sent en aldrig.
Gabriella Ullberg Westin har skrivit boken ”Ensamfjäril”. En konstig titel, tyckte jag. I slutet av boken fick jag en förklaring.
Boken handlar om hur hemvändande polisen Johan Rooka får två mord att utreda. Han upptäcker att hans jobb och hans förflutna flätas samman.
Den kända fotbollsspelaren, vars hustru blivit mördad, döljer något och att han egentligen inte kände sin fru.
Det är, som sig bör, många förvecklingar och spänningen hålls uppe.
Jag tycker att boken är välskriven och jag kommer att läsa om polisman Rooka kommer med nya mordutredningar.
Jag har dock en liten undring. Är det ett måste i kriminalromaner att infoga lite porr i böckerna. I ”Ensamfjäril” tillförd inte beskrivning på samlag något. Men kanske är det jag som är lite gammalmodig.
På en skala på 1 till 5 så får ”Ensamfjäril” betyget 3 (=Hm!?).
Jag lämnar tillbaka boken till Pockethexan eftersom författaren personligen har skrivit en hälsning till henne.



Inga kommentarer: