lördag 10 september 2016

Hallå alla SO-lärare här är böckerna för dig

Nu har jag hittat de perfekta SO-böckerna för lärare i mellanstadiet som ska lära ut om andra världskriget. Glöm läroböcker och de fördömda stencilerna här har du de perfekta läroböckerna som alla elever garanterat kommer att läsa och då få till sig allt de behöver för att få ett "historiskt skelett"! För om det inte är med i berättelsen så finns det med i faktadelen som böckerna också har. 

Böckerna jag pratar om är Kim K. Kimselius "På liv och död i andra världskrigets skugga" och "På flykt från andra världskrigets fasa" från förlaget Roslagstext. Kim Kimselius har skrivit om många andra historiska händelser som också kan bli bra läroböcker som tex. Pompeji eller om häxprocessen som jag har skrivit om HÄR.

För visst minns ni väl själva hur det var när man var i bokslukaråldern och man hittade just den"där" boken som var helt otrolig och man vill lära sig allt om det man just läst. Kims böcker är just sådana böcker, de fångar en i handlingen och med huvudpersonerna som man vill vara bästisar med. 
Böckerna handlar om Theo och Ramona som kan resa i tiden. Den här gången är det en gul tygstjärna som Theo hittar liggandes på marken som gör att de reser tillbaka i tiden och hamnar i Tyskland under andra världskriget. 



Eller om ni vill ha en bok för de lite äldre som handlar om livet i de Polska ghettot under kriget. Jag kan då verkligen rekommendera David Saifers "Ung i ghettot" från Bazar förlag som jag har recenserat HÄR.

Inga kommentarer: