onsdag 17 juli 2019

Recension av Pärlsystern

Här kommer nu Pockethexan Malins recension av den fjärde boken om systrarna D’Apliese. Boken heter "Pärlsystern" av Lucinda Riley från Bazar förlag. Ja, jag lovade att mitt inlägg skulle komma snart och det ska jag bara jag har fått ordning på min dator. Den ligger tyvärr inte som första prioritet så här direkt efter flytten till mindre lägenhet. Det bli några korta stunder när jag får låna en av familjens datorer som är ledig ibland och då är det enklare att lägga ut den snabbrecenserande Malins ord i stället, men något litet ska jag väl kunna få ur mig. Annars kan ni kika in på min sida på Instagram, där jag så klart heter Pockethexan. Ha en fortsatt mysig sommar.                                      ________________

”Pärlsystern” av Lucinda Riley 


”Jag minns exakt var jag var någonstans och vad jag gjorde när jag fick veta att min far hade dött”. Så börjar varje bok i den sju delar långa serien om de sex adoptivsystrarna som växt upp hos sin styvfar, mångmiljardären Pa och vars olika livsöden sakta kommer upp till ytan när han hastigt avlider och efterlämnar sig ett annorlunda testamente. 

I bok nummer fyra, ”Pärlsystern”, får man följa den konstnärliga Celaeno’s (CeCe) brokiga färd mot sitt ursprung, i ett avlägset Australien, bland aboriginernas mystik och hemligheter. Att alldeles själv utforska den vilda ökenvärlden utan sin älskade följeslagare och skugga, halvsystern Star, blir bara det en stor utmaning för den i vanliga fall så öppna och spontana CeCe, men nyfikenheten för henne vidare och en fantastisk men sorglig kärlekshistoria i det förflutna tar henne tillbaka hundra år i tiden och ger henne visdom och sin äkta identitet. 

En prästdotter från England blir skickad till Australien som sällskapsdam åt en rik kvinna och blir så småningom ingift i ett familjeföretag inom pärlbranschen. En synnerligt ovanlig pärla går som en röd tråd genom boken och den som har denna ovärderliga skatt i sina ägor lär och har lidit många stora sorger. Under den hundraåriga berättelsen fram till nutid dyker pärlan upp vid oanade ställen och tidpunkter och myten om smärtsamma händelser verkar vara sann. 

Författarinnan, Lucinda Riley, är en stjärna på att skapa intriger, bygga upp sanna och falska konstellationer av förhållanden och känslor, växla mellan nutid och dåtid och skapa drama efter omständigheter och tidsera. 

I hennes böcker hittar man alltid två historier i en. Skickligt väver hon in släktbanden i det förflutna med modern tid och skapar fantastiska berättelser. I denna serie har var och en av Pa’s styvdöttrar en egen bok där bakgrund presenteras och där deras personligheter och styrkor får sina naturliga förklaringar. Samtidigt smyger hon in gemensamma händelser flickorna emellan. Jag är så fascinerad av hur hon lyckas hålla isär och komma ihåg allt för varje enskild bok. 

Återigen har Riley fått mig stillasittande i timtal. Jag slukade den här vackra underbara romanen på nolltid och längtar redan efter att få njuta av nästa systers livsöde. Stark fyra i betyg så klart. 

Inga kommentarer: