lördag 23 maj 2009

Vilket smink passar till vilken pocket?

Hur får man en grå vardag att bli lite färggladare?

Jo, man går till ett av de stora varuhusen och ber om lite sminkråd och vips så är man som en drottning på en tron med några glada "hovdamer" som glatt tar hand om en. De smörjer in och pudrar på och så har man fått färg i ansiktet och känner sig mycket piggare efter att ha blivit ompysslad.


Är det då också "Bonus"-vecka på det berörda sminkmärket så är man som en av huvudpersonerna i Marian Keyes böcker (se nedan), för man får frispel på alla de små gulliga "varuproverna" (som om man har tur gör så att man inte behöver köpa något nytt förrän till nästa bonus) som man får när man köper sin årliga mascara.
...Och så får man lära sig mycket nytt också som att att vårens läppstiftsfärg är hallonrosa (trodde nog att det hette hallonröd)


...och att de bästa sminkborstarna är gjorda av ekorrhår?!!

...och jag vet inte om jag vill ha de då men de ingick och de små djuren ska inte ha dött förgäves (eller gör de som med dunet till jackorna?)


...och om ni nu när är som jag och har "nordiskhy"= blir lätt röd om kinderna, så ska man använda en grön salva, för alla vet ju att blandar man rött o grönt så blir det brunt, så Sim sala bim så är det röda borta! (men för att vara riktigt säker så ta även på ett brunt puder)...

...och nu till det riktigt kluriga, vad ska man ha den lustiga borsten till längst ned på bilden till?
En ögonbrynsborste så klart! (kanske något för männen på äldreboende, men mina "nordisktljusa" bryn syns knappt som de är och om de skulle borstas?)
De 6 bästa författarna som är ett måste i "sminkpocketvärlden"!

6. Penny Vincenzi "En ren skandal"

-för att hon skriver så "kvinnligt" (kallades någonting annat på 80-talet) och att man nu får en förklaring till hur det verkligen gick till på 80-talet, rougens årtionde!


5. Denise Rudeberg - "Åse"- för alla som har läst hennes tidigare pocketar och nu vill vi läsa hur det går för rena o hurtiga "gåpåtur"-syrrorna (och för att de äter på mitt favo Thai-ställe på söder)
men först lite rengörningslotion.

4. Jane Green "I dina kläder"

-för att kunna leka med tanken att byta liv med någon under några veckor att vara chef på ett Eng. magasin med alla (gratisprover) eller som lyxhustru i en Am.drömfam,
där man köper de dyraste krämerna själv.


3. Jane Moore "Exhäxorna"


-för titeln säger väl allt, "Exhexorna" var det väl ;) den bara måste läsas, men först på med ögonskuggan så att du får den riktiga (Hex)-loocken!



2. Marian Keyes (alla romanerna)

men främst de i serien om systrarna Walsh som startar med "Vattenmelonen"

-för där väver hon in dagsfärska företeelser i huvudtemat som spådom, bröllopshysteri, sushi och det eviga temat att hitta DEN rätte! Men framför allt så är det så bra skrivet med härlig humor även när det är allvarliga teman som i "En oväntad semester" där det handlar om drogavgiftnig. Och efter att ha läst den här serien så önskar sig alla några systrar eller är det tvärt om? Men att den röda tråden i en bok kan vara att hitta DET perfekta läppstiftet är helt logiskt!


1. Marian Keyes (novellerna)
som "Tankar från sängkanten"
-för här får man reda på allt man behöver veta om livet!!!

...och för att hon beskriver den sanna kärlek av att får ett "bonuspaket"!!!
Kramis till alla! sagt av Hexan själv <;}

2 kommentarer:

a sa...

Härlig inlägg:)
(fniss) det var kul med min favorit clinique... visst är det roligt med smågåvor... Det roliga är att när man tex pratar om löner med folk så många tycker det viktiga är alla förmåner vid sidan om. Samma sak här. Det gör inte någonting om det man köper är svindyrt bara man får någonting på köpet!
Marian Keyes är inte min grej riktigt... även fast jag har det i bokhyllan. Gillar mer deckare just nu. Läser män som hatar kvinnor, men det går långsamt eftersom jag måste göra annat emellan;)
Ha en härlig dag och kramizar:)

Camilla Alvén sa...

Jag älskar de där små gåvorna, själv handlar jag aldrig av de dyra märkena men min mamma köper jättedyr antirynkcreme och jag får alla de små gåvorna, jippie!
Ha det bäst
Kram