söndag 24 april 2011

Årets påsktårta









Sätt nu inte påskäggen i halsen men skänk de utförsäkrade en tanke.



Du har kanske sett att det finns något som kallas för "Påskuppropet"?




Det är ju för de utförsäkrade för att de ska få hjälp att bli hörda för i dagens samhälle ska vi väl ta hand om varandra och om man nu råkar ut för en olycka, utslitningsskada på arbetet, psykiska besvär, svåra sjukdomar, trasig rygg eller helt enkelt fött barn och bäckenuppluckringen går inte tillbaks m.m m.m. Saker som kan drabba vem som helst, till och med DIG!







Därför har föreningen Påskuppropet bildats för att ge de drabbade en chans att få bli hörda, att vi verkligen förstår att det är helt vanliga familjer eller ensamstående som efter att de har varit sjuka ett år inte får den ersättningen de behöver för att bli helt friska. Läkarna står på deras sida de ser att patienten lider och är inte återställd men Försäkringskassans regler säger något annat nu är det dags att gå ut i arbetslivet igen annars får du inga pengar. Hör ni hur orimligt det är men det verkar inte den borgliga regeringen tycka att det är orimligt att sjuka människor ska behöva sälja sina hem eller gå i personlig konkurs för att få mat på bordet och betala hyran.



Gå även in på Lippes blogg och läs om en helt vanlig kvinna som måste sälja huset till hösten för att kunna överleva om inte reglerna ändras innan dess. Hon har dragit ett stort lass när hon har fått ministrar att svara på hennes frågor och tidningar har gjort intervjuer med henne, så om du vill hjälpa andra i hennes situation, gå då i på Påskuppropets sida och skriv under uppropet och var med i demonstrationen den 25 april!






Ha en fortsatt trevlig påsk och hoppas att ni får en god tårta samtidigt som ni gör något gott som att hjälpa de utförsäkrade!



6 kommentarer:

Anni sa...

Här hinner man knappt resa bort några dagar så är det rena ketchupeffekten i din blogg - kan ju bero på din spökskrivare också...

Jag hann kika in i ugnen innan jag reste, men ska plocka ut allt idag - nog ser det ut som om där finns en del fint alltid... ;-)

Och ja, det var till legoklossarnas rike vi åkte!

Ruta Ett sa...

Jättebra inlägg!
Jag ska stå på Götaplatsen i morgon och hytta med näven för min och alla andras skull.
Även för de som är friska nu och aldrig tror att det kan drabba dem - men det kan gå fort utför!

4U2 sa...

sv: jodå, din idé var inte alls dum! ;)

Lippe sa...

Den tårtan smakar!! Tack för att du tänker på mej och bjuder in och dessutom länkar!
Jag önskar att jag kunde göra så mycket mera men det har jag lärt mej nu att opererad rygg säger ifrån! Tycker att det går förskräckligt sakta och ibland bakåt men de första tre månaderna ska man inte anstränga ryggen och det är lätt att göra om man inte tänker sig för. Så tack, både du och den Oumbärlige för stöd och goda råd!
Må solen skina på er bägge!
Kramar

Vero sa...

Jag försvinner inte från bloggvärlden inte... Men jag bara kände att jag behöver komma bort från den bloggen då den blivit alldeles för... ja, helt enkelt är det folk som läser den och det har varit lite trista saker. Men jag är inte borta för gott.
Jag hör av mig snart igen och ger dig en hint!

Verkligen synd att mina böcker inte hittade nya ägare, inte en enda. Trist.
Just nu läser jag Lilla Stjärna, en boka jag verkligen kan rekommendera.

Lippe sa...

Sv: du skojar eller!?! Jag menar, hur blir det då när man alltid har den i BH:n? Och jag gillar ju egentligen teknik, det var bara det att det var så onödigt stökigt!!
Kram