måndag 6 juni 2011

Boken i Sverige










Grattis Sverige på nationaldagen!













Jag vill slå ett slag för ett bokprojekt som jag har läst om och som jag hoppas att fler kan nappa på och föra det vidare för stiftelsen Boken i Sverige avslutar sitt 10-åriga projekt och hoppas på att andra kan ta över föra idén vidare.




De har alltså under 10 år samarbetat med Sveriges bokhandlare och skolor för att stötta idéer och projekt som har till syfte att öka läsadet bland barn och ungdomar. Det här var en storsatsning som gick ut på att de vill nå ut till alla eleverna i skolorna med sitt projekt "En bok åt alla"!


Varje elev i de utvalda skolorna (som hade skickat in en anmälan) fick alltså sin önskebok av de lokala bokhandlarna i syftet att utveckla språkförmågan, väcka läslust och öka läsglädjen eller som de själva säger -"ge alla barn en beståenda läsglädje" genom att -"varje barn får en egen önskebok som gåva"!


Det är väl inte något dåligt förslag och stiftelsen har under våren avslutat projektet med de sista skolorna och hur de gick till väga kan du läsa om HÄR. Där står det även hur de gjorde om du vill ta efter deras idé och driva igenom det här där du bor, de har beskrivit hur de har gjort och hur du gör för att föra det här vidare. För alla vet att vi behöver sprida läslust och glädje till de som har det svårast att nå den, så gör en insats och gör det här hos dig!!!
De 5 populäraste böckerna för varje stadie från de 10 åren som projektet varade!

Lågstadiet

Annika Holm: Stick, sa Matilda Markström
(Rabén & Sjögren 2000)

Inger Lindahl: Zigge med zäta
(Rabén & Sjögren 2000)

Pija Lindenbaum: Gittan och gråvargarna
(Rabén & Sjögren 2000)

Viveka Lärn: Ludde möter Blåvitt
(Rabén & Sjögren 2000)

Ulf Stark/Mati Lepp: Fullt med flugor i klassen
(Bonnier Carlsen 2003)

Mellanstadiet

Helena Dahlbäck: Fredda tio år
(Alfabeta 1999)

Petter Lidbeck: Anna Larssons hemliga dagbok
(Tiden 2003)

Moni Nilsson-Brännström: Tsatsiki och kärleken
(Natur och Kultur 1999)
Laura Trenter/Katrin Jakobsen: Fotoalbumet
(Tiden 2003)

Monica Zak: Pojken som levde med strutsar
(Opal 2001)


Högstadiet

Deborah Ellis: Den osynliga flickan
(Bonnier Carlsen 2002)

Douglas Foley: Shoo bre
(Bonnier Carlsen 2003)

Sara Kadefors: Sandor slash Ida
(Bonnier Carlsen 2001)

Philip Pullman: Guldkompassen
(Legenda/Natur och Kultur 1998)

Liina Söderström Talvik: Doften av vanilj
(Rabén & Sjögren 1999, En bok för alla 2003)


Tänk vilken fest det måste ha varit, en riktig läsfest, passar perfekt
som en hyllning för "Boken i Sverige"


på Sveriges Nationaldag!


Men jag har festat i två dagar för jag är ju som sagt halvdanska och de hade sin "Grundlovsdag" igår den 5 juni till minne av Danmarks första grundlag som skrevs på den 5 juni 1849.
Därför vore den här flaggan perfekt för mig!

...eller annars kan man göra som min lilla 2-åriga dotter gjorde när var på semester i Danmark och hon sprang runt och viftade med en danskflagga och ropade "Heja Sverige"!!!

1 kommentar:

Lippe sa...

Bra ide det där med önskabok. Jag har inte fått mina ungar att läsa nu när de blivit stora, när de var små, mindre, läste de en del och jag har läst både högt och lågt för dom. Serietidningar läser de men böcker blir bara om det är skolarbete. Kanske att de läser när de blir äldre? Jaja, jag tycker att jag gjort vad jag kunnat...
Kram på nationaldagen ♥