torsdag 30 juni 2011

Ann Rosman + Taube = Sommarkänsla!

Jag har nu läst ut Ann Rosmans första bok "Fyrmästarens dotter" och vet ni vad det bästa med det är? Jo, att jag hennes resterande två böcker "Själakistan" och "Porto Francos väktare" (med hennes autograf i!) i serien om polisen Karin Adler liggande här bredvid mig och som bara väntar på att få bli lästa! Har ni samma tur, att ni har hennes böcker olästa eller har ni hunnit läst dem och nu väntar på en uppföljare fast hennes tredje bok ännu inte har hunnit komma som pocket?



Över allt i boken är det anknytningar till Evert Taubes låtar och som jag berättade när jag var på Ann Rosmans bokreleaseparty i maj så spelade de hans låtar i bakgrunden därför har jag också blivit lite förtjust i Tabes låtar. Därför var jag bara "tvungen" att gå på Sven-Bertil Taubes med vänners konsert på Gröna Lund i måndags för då var det Taubes 50 års jubileum där och fast det var stekande varmt och ont om sittplatser så var alla upptagna av en mänd äldre, mest damer, som hade suttit där sen 15-tiden och konserten började kl 20.00. Som tur var delade Grönan ut muggar med vatten till alla i publiken. Men för mig var det inget problem för jag har ju med mig min egen stol. min kära solstol! En av vännerna som var med och sjöng var Håkan Hellström och honom kan du se här i Youtube inlägget annars kan du vänta tills den 10 juli då de visar hela konserten på TV4 och det är värt att lyssna på och drömma sig bort i Ann Rosmans värld.





Boken "Fyrmästarens dotter" handlar om Göteborgspolisen "Karin Adler" som får ett annorlunda mord att utreda på en liten ö utanför Marstrand. Hon är en van seglare och har passande nog, en egen båt och när hennes förhållande sen några år tillbaks spricker tar hon båten (jag kan inget om båttermer fast det kan Ann o beskriver den noga, men det jag kan säga om båten är att den är stor nog att bo i) och sina saker från lägenheten och flyttar till Marstrand, för då är hon i händelsens centrum. Och det är inte lite som händer där; det är personer som man tror är gifta med varandra men de är gifta med någon annan, sjunkna guldskatter, mystisk tysk journalist som gör hemliga dykningar om natten, sjunkna skepp från andra världskriget med värdeföremål från judiska fångar, hemlig kärlek, mördade män som hittas på oväntade ställen och en odräglig svärmor.




Här är inledningen av boken så att du verkligen kan får en känsla för boken:



-"Klockorna i Marstrands kyrka ringde in till söndagsgudstjänsten 10.30, men det hördes inte ut till Hammenskär där de båda polska murarna just hade återupptagit arbetet. De höll som bäst på att reparera inre stenväggen i den gamla matkällaren, när den plötsligt gav vika och rasade. Det var som om murbruket inte längre orkade bära den tunga hemligheten som stenhuset så länge bevarat. Innanför väggen fanns ytterligare ett run som en gång hade tillhört fyrmästaren familj. I dunklet där inne låg en människokropp. Ansiktet var vänt mot dem som om de vore väntade.


Polackerna skrek till och gjord därefter hastigt korstecknet."




Det är en inledning som verkligen får en att haja till och fastna för boken. Händelsen i början har direkt anknytning till händelserna på 1960-talet då det fanns fyrvaktare som levde sina liv på öarna i skärgården. Det är de historiska tillbaka blickarna som driver boken framåt och gör den unik och extra spännande. När boken kom ut 2009 var det många som jämförde hennes böcker med Camilla Läckberg både för att de utspelar sig på västkusten och att de har en historisk berättelse parallet med huvudstoryn men också för att de har en missnöjd kvinna i huvudrollen.

DN skriver så här i sin artikell om "Fyrmästarens dotter":
-"Jo, visst är hon lik Camilla Läckberg – men Ann Rosman är snäppet vassare. Hon har ett bättre driv i historien, och är en betydligt säkrare stilist redan i första boken."




Jag tycker inte man behöver jämföra de två för de är ändå så olika i sätten de skriver på för om man ska jämföra alla deckare som utspelar sig i Stockholm och hitta en som är den bästa och bara läsa den författaren, det är så det känns med den här jämförelsen. Läs båda i stället och njut av deras lik- och olikheter för det finns bland alla författare! Men framför allt får du inte missa att läsa Ann Rosmans böcker i sommar!!!

8 kommentarer:

LillaTuss sa...

Har läst ett par av Ann Rosman och fick genast merkänsla

tankar från mitt fönster sa...

Ska testa Rosman vid tillfälle. Det här med anknytningen till Taube är inressant. Tyvärr gillar jag inte Camilla Läckberg, men jag vill testa några deckare också i sommar. Sommar, ja, vilken sommar. Det droppar svettpärlor i pannan då jag sitter framför datorn, så nu blir det dusch och god natt!'
kram

Marie-Louise sa...

Jag har läst alla hennes böcker och väntar ivrigt på en fjärde :D Kram

Erika sa...

Jag har läst eller rättare sagt lyssnat på alla tre böckerna och väntar och längtar efter den fjärde.

Madlar sa...

Oppss, hoppar genast över att läsa ditt inlägg eftersom jag ännu inte hunnit öppna boken. Snart semester, då ska jag läsa den o återkomma med recention i din blogg.

Anni sa...

bara kastar in en liten kram mitt i ditt deckarrecenserande ♥♥♥

LillaTuss sa...

Svar: Det ledsamma är att dottern INTE sjunger längre. Inte alls. Att sjunga på sin morfars begravning var ett infall av kärlek. Annars aldrig en ton. Slöseri med talang tycker jag som mamma. Men man kan ju inte tvinga sina barn//Kram å tack för din titt hos mig

Anonym sa...

Håller med gillar böckerna skarpt : ) kram Sofia