tisdag 30 augusti 2011

Det blev en trevlig eftermiddag med bokprat o te

...för att inte tala om de underbara nybakade sconesen med hemkokt marmelad, lemon curd och på toppen clotted cream <3 ! Det blev verkligen en hemtrevlig stämning på Tea & Garden som ligger på Dalagatan 36 här i Stockholm när Karin Enbokcirkelföralla ordnade en bokträff med afternoontea för de som är intresserade.
De tidigare träffarna som var under våren har vi varit i Gamla stan och Lady Hamilton Hotell fast nu ville vi pröva det här nyöppnade cafét+butik för allt som behövs för en egen afternoontea-träff med vackra engelska tekannor och koppar med en massa andra underbara villha-saker till hemmet, bara deras butik är värt ett besök och i helgen fick de som besökte den kliva förbi mig i solstolen eftersom jag måste ligga i den under tedrickandet pga. min rygg-bäcken skada.
När vi hade fått in våra tekannor med det teet vi valt (kan varmt rekommendera jordgubbar- champagnetet!) och gjort i ordning vår första scones (det är Proffesor Higgins meny vi har valt) kunde vi börja prata om de böcker vi läst under sommaren.
Min böcker kan ni se i mitt tidigare inlägg men den första som Karin ville dela med sig av (vi byter även böcker med varandra) var Rachel Caines "Glashuset" en bok om att plugga på college och hur det är att bo på elevhem, men det är inte den största utmaningen med att flytta till Morganville, staden där skolan ligger, utan det är vampyrerna!
Jag tyckte det här lät som en perfekt bok för mig som precis har skickat iväg min "lilla" son o hans fickvän till en annan stad för att studera på universitet....undra om jag kommer att sova gott?
Det här är ytterligare en serie om vampyrer som främst riktar sig till ungdomar för på baksidan skriver de "Som Twilight, men med mer bett."
En bok som står här hemma hos mig och väntar på att bli läst och som alla pratade sig varm om är "Niceville" av Kathryn Stockett. Det kom även upp som förslag att den boken kan bli ett tema framöver här i höst då den kommer ut som film på bio och då går vi och ser den tillsammans, vilket vi alla tyckte vad ett bra förslag.
Bloggerskan mindthebook som annars bor i London var på besök i Stockholm och då passade hon på att vara med oss och hon hade med sig serieboken "Couch Fiction"av Philippa Perry vilken jag blev väldigt förtjust i också och skulle gärna ha tagit med mig den hem (älskar serier o den var signerad!). Den handlar om hur det går till under ett besök hos en psykolog eller som det står i beskrivningen av boken:
-"Ever wanted an insight into counselling? Or wished you could be a 'fly-on-the-wall' in a psychotherapy session? Couch Fiction allows you to peep through the key-hole of the therapy room door and, more than that, read the minds of the protagonists..."
Jag berättade även om hur jag mötte författarinnan Sophia Wolf Lösnitz till boken "Stockholm rosé" som kallas för en "svensk Marian Keyes" och som jag nu ska skriva om eftersom hon nu har hört av sig till mig. Men det var verkligen delade meningar om den boken och det är väl så med sk. "Chick lit" att det blir två läger som tycker helt olika och vad jag tycker kommer ni att får reda på sen när jag har fått boken och läst den.
Vill ni veta mer om vilka som var där och vad som
hände på vårt afternoon tea i söndags, läs då Karins inlägg på Enbokcirkelföralla men jag tror att alla tyckte det var trevligt och vi trivdes utmärkt i butikscafet och stördes inte alls av besökarna utan de tyckte nog att vi var bra reklam för servisern som vi åt och drack ur och som var till salu på bordet bakom oss. Vi sa alla att vi återkommer och jag fick extra tid med butiksägarna eftersom min taxi var försenad i det trafikkaos som nu råder i Stockholm, men det var trevligt får då fick jag en kopp te till och kunde ta den sista halva sconesen som var kvar, för man ska inte slänga mat....speciellt inte när den är så god!

5 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så trevligt ni hade, fin miljö, underbar fika och så den vackra servisen. Bra bakgrund för er bokdiskussion, vampyrboken låter spännande. Fast jag är lite skraj för sånt, jag som till och med tror på tomten...fniss. Men jag skriver upp dina tips.
Ha det gott
Kramar
AnnaMaria

Anni sa...

Scones i muffinsformar! Ok, jag måste dit och prova också! Och dricka ur de supervackra kopparna, såklart!

Carpe Diem. sa...

SÅ trevligt ni hade! Önskar att det fanns nått sånt här i schtaan...men hockeyn börjar ju snart! ;)
Ja ärligt talat i den här schtaan cirklar ALLT runt hockeyn! En bokklubb skulle inte överleva. Fik har vi däremot, så det räcker och blir över.
Scones i muffinsformar lät gott!
Ha en bra dag! Kram!

Marie-Louise sa...

Niceville är en helt underbar bok. Jag sörjer lite att jag redan har läst den, att jag inte har den att se fram emot längre. Men jag kan ju alltid läsa om den :) Kram

Evalinn sa...

Vad mysigt! :-)