måndag 10 oktober 2011

Bokmässan i bilder

Hi alla gamla och nya bokbloggarvänner, här kommer nu makens foton från Bokmässan som jag lovade visa. Han som tog dem var alltså "han den där" som följde med mig och hjälpte till när det blev lite för tungt för mig som tex. när det var dags att fylla på champagneglaset!











Nja, det ska väl sägas att det var lite till som han hjälpte till med som att vara chaufför till vår husbil, för annars hade jag inte kunnat gå på mässan, bära min solstol, min sitt kudde o min...ja ni förstår, en ganska bekväm typ att ha med sig. Det fick även några till av er i Bokbloggarrummet glädje av, för när det behövdes lite skarvsladdar eller barnpassning, ja då var han behjälplig där också, som ni förstår han var ganska oumberlig...


Här är det lilla Astrid som blev helt lugn varje gång trebarnspappan pysslade om henne, samtidig som mamma Eva skrev inlägg så det gödde om tangenterna.


Här träffas vi Bloggambassadörer för först gången, vi som var på plats redan på onsdagens Pressnatta. Pockethexan, Eli, Malin, ... , Maria, Lyran




Ett annat nöje som var aktuellt under Pressnatta var mobilspelet Wordfeud....

...men för att kunna vara lite mer sociala bytte vi till den svenska varianten Alfaphet. Det var alltså värdfolket, Bokmässan, som hade lagt ut spelen på olika ställen i festlokalen. Jag fick faktiskt oväntad hjälp av radioprataren Lotta Bromé och hon var duktigast av oss alla för när hon la ut ett ord, "GODIS", blev det massor av poäng åt tre olika håll! Tack för hjälpen Lotta!
















Lyran blev lyrisk mitt i spelet. För helt plötsligt så slängde hon sig upp och skrek -"PETER!?"...-"PETER STAMM!" -"Jaa?" stammade en försynt tysk författare fram när den lyriskt lysande Lyran började ställa frågor till sin tyska favoförfattare. När han förstod att det inte var en "galen kvinna" som var efter honom utan bara ett fan slappnade han av och svarade glatt på hennes frågor. Hon såg så lycklig ut över sitt författarkap att jag bad han, den oumberlige, att ta fram kameran så att vi kunde föreviga det lyckade mötet (to.m mitt tjusiga gåbord kom med på bild!).
Det var hög stämning i lokalen med olika framträdanden med det bästa var ändå DJ-sen Per Sinding Larsen och miss Alabama, de bjöd på god musik in i det sista och gissa vem som var den sista att lämna dansgolvet...?!
På torsdagen började Bok & Biblioteksmässan 2011 med temat "Tyska språket, ett språk tre länder" och här är alla de tyskpråkiga författarna som man hade möjlighet att träffa. "Min" författare som jag hade läst två böcker av lämnade återbud så jag fick inte träffa Currywurst-författaren Uwe Timm...



























































Det var hårt arbete som pågick i rum R3 där alla bloggare som ville fick komma och sitta och skriva. Som ni ser är det även en hårt skrivandes Pockethexa som gjord allt för att ni skulle få ta del av vad som hände på mässan...



Alla kändisar som var där för att prata om sina böcker...




...för det var även direktsändning i radion där Lotta Bromé, Alfapet mästarinnan, och som jag tidigare skrev om så blev Bokbloggaren Karin Berg intervjuad om hur det är att blogga och hur man gör. Ni såg väl att jag blev filmad av Sveriges Radios hemsida med titeln "Baden Baden & gåbord"
från 80-talet är Nina Hagen eftersom hon var så cool och annorlunda, men efter den här halvtimmen med henne är jag inte lika säker längre....


Det var mer tal om Jesus än om henne och hennes liv utan bara vad han har gjort för henne.



Men det blev ett lyft när hon tog fram gitarren och underhöll oss då blev det lite av den gamla Nina vi fick se.



Fredagens stora händelse var att jag fick egentid med författarinnan Ann Rosman som skriver deckare som utspelar sig i och runt Marstrand och där historisk fakta blandas med dagens händelser. Den stora intervjuen kommer senare!



Sen fick jag även träffa Maria Wetterstrand, Miljöpartiets tidigare språkrör en stor kvinnlig förebild! agen var den dagen då det var vääääligt mycket folk och jag fick nöja mig med att gå en sista runda bland utställarna en timme innan stängning...

vår mingelfest med vin och snacka. Av folkmängden att döma blev det en populär festlighet fast vi bara fick vara 30 personer i lokalen men korridoren blev också en trevlig festlokal. Vi bytte visitkort med varandra och blev bjudna på recensions ex. av många förlag. Vilken tur att jag hade gåbordet att lasta allt på.






varit en trevlig och händelserik mässa med många trevliga möte och så här fint bodde vi med vår kära husbil som fick stå ganska så precis utanför entrén (bara en bil och spårvagnskorsning i mellan...inte så ljudlös boning alltså...).


Herr och fru Pockethexa tackar för oss efter en helt underbar mässa och det är kul att jag som "krympling" har kunnat fullfölja den här mässan fast det har varit trångt och ont om svängrum men det gick....


...fast de hade grävt upp alla handikapparkeringar utanför mässans entré. Men ni ser hur glad jag är när vi åker husbil, så vi kanske ses nästa år är vi åker tillsammans på det här viset!?


7 kommentarer:

Erika sa...

Trevligt att få se bilderna från minglet. Såg mig själv skymta förbi i vimlet på mingelt:) Fick verkligen mersmak!

Eli sa...

Kul med bilder! Skulle du vilja skicka den mingelbilden på dig och mig från Forma-middagen? Skulle vilja ha den i lite mer högupplöst format om det är ok =) elilaserochskriver@gmail.com

Elle sa...

Vilket fin inlägg! Ni verkar ju ha haft det väldigt trevligt och händelserikt uppe på bokmässan. Ser fram emot mer inlägg om det!
Kan förstå om det hela tog på dina krafter.
Ha en skön vecka!
Kram Elle

Anni sa...

Åh vilken rolig läsning - du lyckas verkligen förmedla din lycka över att få vara där!

Emmas Bokhylla sa...

Ah, vilka harliga bilder, det marksa att du ahde det riktigt harligt!
Jag onskar verkligen att jag hade kunnat komma, menmen, nagot annat ar forhoppningsvis!

Anonym sa...

TACK för att du delar med dig!!! Det känns nästan som om man varit där själv,härligt. Grymt roligt och massa fina bilder. Nu bara måste jag dit nästa år! ;-) Kramar

ps)du är otroligt vacker på kortet här på bloggen.

Anni sa...

jag hade ju tänkt skriva längre i min förra kommentar men så hände här något så jag fick skicka det lilla jag skrivit.

Jomenvisst gillar jag Coens filmer! Vi går just nu och väntar på True Grit, har bokat den på Lovefilm men den verkar ta tid på sig. Dottern gillar Jeff Bridges skarpt, så hon är väldigt otålig. Ladykillers har jag inspelad men har inte sett än, har bara sett den gamla versionen. Dags att åtgärda! Burn After Reading såg vi senast - underbar! Fantastiskt skådespeleri av Pitt och Clooney!

Inte utan att jag längtar efter några regniga kvällar så att jag kan få mysa mer i filmernas värld ...