söndag 1 april 2012

Gästrecensent hos Hexorna

Jag blir så glad när jag får mail i från vänner och andra Pockethexor, alltså de som tidigare har varit med i min bokring/klubb, som har läst böcker som har berört dem och så vill de att jag ska skriva om boken de har läst och det gör jag f. I det är fallet så är det en vän till familjen som har skickat ett mail till mig med en recension av en bok som har berört henne mycket och det är Julie Gregorys bok "Mamma sa att jag var sjuk".

barnmisshandel
Mailskriverskan är 22-åriga Erika som studerar till mellanstadielärare och har tidigare arbetat med barn som "dagisfröken" och simlärare. Det märks på valet av böcker att hennes intresset för barn är stort då hon gärna väljer böcker som handlar om barn som har det svårt eller som i det här fallet författarens självbiografi. Den handlar om hennes svåra barndom med en mor som hade syndromet Münchhausen by proxy och misshandlar henne genom att lura läkare att tro att dottern har sjukdomar som hon inte hade men som de behandlade henne för. Mamman svälter henne under långa perioder för att hon ska få ett trovärdigt utseende och varje liten skråma kunde leda till en operation eller lite huvudvärk skulle "botas" med överdoseringa av migränmedicin.

Och här kommer Erikas recension!                                                                                                                                                    
-"Hejsan hoppsan Pockethexan!


Du jag har läst en bok som heter "Mamma sa att jag var sjuk" av Julie Gregory. Den är inte "pockethexorna" märkt men jag vill rekommendera den starkt då den är en verklighetstrogen skildring av vad som faktiskt sker runt om i världen innanför stängda dörrar.

Boken handlar om Julie vars mamma flera gånger i veckan tar henne till doktorn för diverse symptom och undersökningar. Flickan är uppväxt med detta och boken är högst intressant för de som jobbar med människor. Jag tyckte boken var givande och du känner ju mig och jag ser kopplingar till en närstående som jag förmodligen berättat för dig om tidigare. Detta mönster sker runt omkring dig och mig dagligen och är svåra att diagnostisera. Det är viktigt att det blir mer känt för allmänheten. Helt klart läsvärd och intressant.


Hälsningar Erika :) "



Har du läst en bok som har betytt mycket för dig som du vill dela med dig av?
Skriv då en recension av boken och skicka ett mail till: pockethexan@live.se
så hör jag av mig!

Inga kommentarer: