söndag 17 juni 2012

Ska även läsa den här boken, ska du?

Den andra boken som jag tänker läsa nu i juni är en ny författarduo för mig och det är Buthler/Öhrlund med boken Grannen som jag har fått att recensera av Massolit förlag.
Det här är en 609 sidor tjock pocket som jag här läst de första tre kapitlen av och jag kan säga att det är bland det ruggigaste tre inledande kap. jag har läst, inte för att det är de "blodigaste" utan för att de är "gåinnanförskinnet" ruggiga.

Innan jag började med den här boken var jag lite skeptisk till att inte ha läst den första i trilogin, där den tredje Återvändaren kommer i höst, men de har gjort en sådan bra tillbakablick att det inte känns som att jag missar för mycket.

Den börjar med att huvudpersonen sitter i fängelse för något som han är oskyldigt dömd till. De första kapitlen utspelar alla sig under den först april och dagen börjar med att han blir grovt misshandlad av de andra medfångarna under en pokermatch. Det har hänt ett antal gånger tidigare så för att få lugn och kunna återhämta sig så begär han isolering. Fast det är under den här dagen som hans efterlängtade förflyttning till det mindre och lägre säkerhetsklassade fängelset beviljas och han lastas in i en liten minibuss och färden mot det nya fängelset, utan högrisk fångar och ett lugnare liv kan börjar...

När så chauffören till fångtransporten väljer en mindre väg till det nya fängelset bara för att han vill titta till sin sjuka hund då förstår man att nu kommer det inte att sluta bra och den där "detkryperunderskinnet"-känslan kommer tillbaks!
....och det gör det med besked när det kommer en svart van och prejar dem av vägen!

Vill du ha något riktigt spännande att läsa i sommar? Fast du behöver inte göra som jag o börja med del 2 av Buthler/Öhrlund  trilogi om psykopaten Christopher Silfverbielke utan börja med del 1 En nästan vanlig man.

Några sista ord ifrån författarnas hemsida och de säger en hel del om vad som väntar oss läsare av boken Grannen, HÄR kan du läsa mer ifrån deras sida!

-"Psykopaten Christopher Silfverbielke är tillbaka,
vilket betyder att du bör kolla att dörren är låst,
 innan du släcker sänglampan".

1 kommentar:

Angelica sa...

Det lät som en riktigt bra sommardagsbok!!! Älskar rysare och det känns som evigheter sedan jag läste en riktigt bra! Men gissa om jag ska sträckläsa böcker när jag kommer till Sverige och kan frossa bland alla underbara bokbutiker - längtar! Jag har ju t o m köpt en ny hängmatta så att jag kan mysa ordentligt i sommar!

Kraaaaaaaaaaaaaaam och hoppas att du får en härlig midsommarvecka, sötaste du!