torsdag 30 oktober 2014

Pockethexorna fyller 6 år

Tänk vad tiden går när man har roligt! För det känns nämligen som i går att jag startade den här bloggen...eller om jag ska vara helt ärlig så var det min Oumberlige make som skapade det här kontot och kom på det tjusiga namnet Pockethexan till mig. 


Det har



verkligen hänt mycket de här åren och jag har fått lära känna så många härliga vänner både på nätet och IRL som  tex. Malin som jag nu bara "bloggar" med via Facebook där jag också finns men då som Pocket Hexan. Min date med Malin i somras kan ni läsa om HÄR eller så dyker hennes bokrecensioner upp lite här och var för till min stora glädje00 är en av mina trognaste gästrecensenter till  (alla är välkomna att vara det skicka ett mail till pockethexan@live.se så hör jag av mig).


En till bloggare som jag är så glad över att ha fått träffa är den charmiga och roliga Elle som bor i Tyskland men som bloggar på svenska. Både jag och min man hade varit vän med henne på nätet när hon kom med den glada nyheten att hon och hennes söta dotter skulle komma till Stockholm i november 2012. Självklart bokade vi in en träff med dem och det roliga mötet kan ni läsa om HÄR

En annan rolig sak med bloggen är att jag har varit med om så många roliga upplevelser som att få vara bloggambassadör på Bokmässan. Det gjorde att jag fick många kontakter som i sin tur ledde till att jag blir bjuden på många olika bokreleaser, events och föreställningar.


En av dem var Magnus Montelius författaren till "Mannen i från Albanien" Columbi publishing. Han hade fått mitt visitkort på bokmässan och bjöd mig till sitt releaseparty där skådespelaren Tomas Bolme var uppläsare. Vi satt alla trollbundna av hans röst till som passade så bra till texten. Han hade gärna fått läsa ut hela boken för oss alla men vi skulle ju även ha tid för lite snacks, vin och mingel. Om ni vill höra honom läsa boken går det för det är han som är uppläsare till ljudboken som går att köpa HÄR.


Det har varit några helt fantastiska möten med författare som jag inte skulle ha kunnat få om jag inte började blogga. En av favoriterna som jag har intervjuat två gånger är Ann Rosman. Hon är författaren till deckarna om polisen Karin Adler på Marstrand. HÄR och HÄR kan du läsa mina intervjuer.

En annan av den jag mötte var den glada brittiska författarinnan Jenny Valentine som jag ställde några frågor till samtidigt som jag fick min ungdomsbok "Hitta Violet Park" signerad. Hennes bok handlar om en ung kille som av en slump blir intresserad av en gammal död dam som ligger i en burk. Alltså, hennes aska i en urna som någon glömt när de åkte taxi och nu står den på taxibolagets hylla och ingen vet vem hon är och ingen har frågat efter henne.
Frågan jag ställer till Jenny är hur det kommer sig att hon skrev boken och hon svarade att det vet hon inte riktigt utan hon tänkte bara, -"Hur skulle jag göra om jag hittade den här urnan och vilka förvecklingar det kan bli" (tror hon menade det men hon pratade en brittisk engelska som var lite svår att förstå när man står där i sorlet och folkvimlet på bokmässan och försöker sig på att göra sig förstådd med sin skolengelska som har en hel del i övrigt att önska). Som tack för den lilla pratstunden fick jag av Atriumförlag en uppföljning av hennes bok.


 
Romancedrottningen i Sverige är utan tvekan Simona Ahrnstedt med hennes trilogi av historiska romancer är hennes mest kända. HÄR kan du läsa en av mina recensioner av hennes böcker. Nu har hon kommit ut med en ny bok "En enda natt" på Forum förlag det är en nutids romanceberättelse  och är den första i en ny serie på
  














Jag har även haft turen att få träffa barnboksförfattarinnan Linda Ulvaeus som har skrivit böckerna om Leia Li som ges ut på Opal förlag. Hon är ju även känd för sitt skådespelande och för sina kända ABBA föräldrar. Pappa Björn fick jag även äran att träffa vid ett bokevent och passade då på att få en kram.
 

Det är inte bara böcker som jag får av förlagen utan även örngott. Det är två helt ljuvliga örngott som har blivit mina favosar för att de är så sköna. Men om man kikar lite närmare i sömmen på dem står det att det är en knullkudde....
För er som vill veta mer om de här Ja/Nej örngotten som jag fick ska läsa mitt inlägg HÄR så förstår ni vad som ligger bakom den här idén.


Men framför allt så har jag kvar alla böcker som jag, min familj och mina vänner har mycket glädje av och de finns kvar för alla som vill läsa dem framöver.

Nu tackar jag för mina 6 år här på bloggen och ser fram emot minst 6 år till. Så bloggvänner tack för att ni finns och hoppas att ni har glädje av det jag skriver för jag uppskattar i alla fall era kommentarer och besöker er alla så ofta jag kan!
Kramis från Pockethexan själv


7 kommentarer:

Malin sa...

Grattis! Och god fortsättning :)

FREEDOMtravel sa...

STORT grattis på födelsedagen!!!

tankar från mitt fönster sa...

Grattis till 6 år med bloggen! Hoppas du fortsätter i samma stil med bloggandet och läsandet. Vilka intressanta människor du träffar. Ha det gott! kram

Elle sa...

Grattis!!!
Tänk vad tiden springer iväg. Ooooh, vad glad jag blir att du nämner vårt möte. Jag tänker tillbaka på det med glädje, det var verkligen speciellt att få lära känna dig och din oumberlige make IRL. Jag hoppas verkligen att vi ses snart igen. Själv har jag varit en dålig bloggerska den senaste tiden. Vet inte om jag kan rycka upp mig och börja skriva igen. Ska försöka.
Önskar er en bra start på veckan!
Massor av kramar
Elle

Västmanländskan sa...

STORT grattis. Massor av kramar till dig!

Carpe Diem. sa...

Grattis! Och hoppas verkligen på minst 6 år till!
Vars ska jag annars hitta böcker!
Kram

Anni sa...

6 år! Fantastiskt! Tänk så mycket bloggande kan ge - vem hade kunnat ana det?

Varmaste grattiskramarna från ett av dina största fans!