lördag 6 februari 2021

Recension Den tredje systern


Nu är det årets första bokrecension och det är Pockethexan Anni som har skrivit den. Det är Sara Blaeders tredje del av serien om danska Ilka som får ärva sin fars begravningsbyrå i USA. HÄR kan du läsa hennes två först recensioner av de första böckerna i serien.
Tyvärr råkade hon ut för en sorglig händelse i samband med att hon läste boken. Det måste ha varit svårt att göra det när man sörjer. Läs hennes fina recension och se vad du tycker.  



Recension av Den tredje systern

Sara Blaedel, Bokförlaget Polaris

Den tredje systern är den avslutande boken i trilogin om danska Ilka som ärver sin fars begravningsbyrå i USA. De första två; Min fars hemlighet och Ilkas arv har jag redan recenserat här hos Pockethexan och jag blev väldigt glad när den tredje boken kom i brevlådan eftersom jag sett fram emot att få veta vad som skulle hända i denna händelserika berättelse.

Inte anade jag att min egen far skulle gå bort just då, så nu vet jag tyvärr mycket mer om begravningsrutiner än jag visste när jag läste de två första böckerna.

Äntligen har jag satt mig vid julgranen för att läsa fortsättningen om Ilkas påtvingade äventyr och visst lever boken upp till mina förväntningar! Detta är ytterligare en bladvändare helt i klass med de första två. Ilka har gett upp firman och har fullt upp med att få ordning på allt annat som händer med personerna runt omkring. De olika turerna är lika svåra att förutse som tidigare, men jag kan avslöja att både droghandel och en religiös sekt dyker upp. Ingenting är (förstås) som Ilka eller läsaren trott.

Med min ofrivilliga paus mellan böckerna har jag ännu svårare att komma ihåg alla olika personer och vad det egentligen var som hände tidigare, så jag skulle rekommendera läsaren att inte vänta för länge utan läsa alla i ett streck – det är sannerligen inte svårt! Språket flyter på, dialoger och miljöbeskrivningar är aldrig onödigt långdragna.

Jag skulle inte bli förvånad om böckerna blir en teveserie, här finns stoff till något riktigt bra. Viktigt att den i så fall inte görs av amerikaner, för jag tror inte att de inser de stora skillnaderna som råder mellan deras land och de nordiska. Jag gillar hur författaren belyser just dessa skillnader utan att för den skull tända en strålkastare. Kritiken finns där, för den som vill se den. 

Det blir ytterligare ett Hi (4:a) från mig.

1 kommentar:

Carpe Diem. sa...

Hej!
Den ska jag lägga på minnet! Just nu har läslusten flugit sin kos och det är stickning som gäller. Troligen pga dimmsyn.
Kram