fredag 4 februari 2022

Recesion Tebutiken på hörnet o Den enda rätta

Jag vill bara börja med att säga att jag tyvärr kom efter med mina inlägg under december pga. att jag var inlagd på sjukhus. Nu är jag klar med min Bokjulkalender och de inlägg jag ville göra då.

Först ut nu i januari är Pockethexan Anni och hennes inlägg om Milly Johnsons två böcker. Hoppas att ni blir inspirerade av hennes inlägg och ni får gärna skriva en rad och berätta vad ni tycker, speciellt om ni själva har läst böckerna. Kramis!


Tebutiken på hörnetochDen enda rättaMilly JohnsonPolaris

Milly Johnson har fått två böcker utgivna på svenska och visar sig vara en väldigt trivsam bekantskap. Hon skriver allmänmänskligt om alldeles vanliga yorkshirebor som på olika sätt träffar varandra och blir vänner. När jag läser böckerna vill jag också bli vän med dem, så verklighetstrogna är de!Här finns Leni i tebutiken som kombinerar kakor med litteraturrelaterade presenter, Will som gått i konkurs och blir lämnad av sin fru, den trasiga själen Shaun, italienska änkan Carla, pensionerade kirurgen Singh och ensamma Molly vars son försöker övertala henne att flytta in på hem så han kan ta över hennes hus. I den andra boken finns flera av personerna kvar och nya tillkommer. Precis så skriver Milly sina böcker, de flätas in i varandra men kan läsas var för sig. Vad gäller dessa två böcker bör Tebutiken läsas först, eftersom den, Molly och Singh har en viktig roll i Den enda rätta.

Böckerna bärs fram av genomtänkta detaljer som sätter stämningen, oavsett om det handlar om spirande kärlek, saknad, sorg eller att våga satsa på nytt. Det blir aldrig sockersött utan allt känns äkta. Även döden behandlas respektfullt, på ett fint och trösterikt sätt. Lågmäld humor dyker upp här och var.

De tjocka böckerna räcker länge även om man sträckläser, för de innehåller så mycket. Jag märker hur jag saknar personerna när jag läst klart och blir därför väldigt glad när jag nu ser att en tredje bok, om antikaffären i samma kvarter, kommer ut i mars. Kanske jag får återse några av mina nyfunna vänner då? Jag längtar till dess och ger Millys varma böcker en klar 5:a var!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, kan Milly Johnsons böcker om Café Solros läsas i vilken ordning man vill? Eller är det bättre efter utgivningsår?
Tack för svar, Birgit

Anni sa...

Hej Birgit! Cafe Solros är fristående. Det är bara de här två böckerna som bör läsas i "rätt" ordning.