måndag 25 mars 2024

SELFIEom sport

Idag ska jag prova något nytt och det är den här utmaningen SELFIE som man ska göra varje måndag.


Idag ska våra SELFIEs handla om sport, vare sig vi är bara publik eller energiskt tränande utövare eller möjligen tämligen ointresserade ...? Ser fram emot era svar och kanske en och annan överraskning?! Hugg i!


1. Så minns jag gymnastiklektionerna i skolan: Jag bara älskade dem! Om det inte var gymnastik för min kropp fungerade inte om det inte var en boll med, Min skola med mig i laget, vi blev nämligen bäst i Sverige på fotboll i sexan. Vi finns t.o.m på bild i årsboken om fotboll. Det var speciellt kul på gymnasiet när killarna upptäckte det och blev avundsjuka.

2. Det är "min" idrott framför andra (som aktiv och/eller som åskådare):Självklart fotboll och ishockey eftersom  jag har SM-guld i dem. Men nu sen 29 år har jag kronisk smärta i rygg och bäcken.

3. Den stjärnan slutar aldrig att lysa på min idrottshimmel: Det finns hur många som helst, men jag får ta min första. Börje Salming för det var han som fick mig att börja älska hockey. Han fick mig även att vilja ha ett par hockeyskridskor så jag kunde börja spela när jag var åtta år. Det var något en flicka inte gjorde på 1970-talet. Jag storgrät på Åhléns här i Stockholm då de inte ville ta fram ett par till mig. Fast då fick dom att göra med min kära mormor som sa till personalen -"Ta fram hockeyskridskor till flickan!" Det var så jag fick mina första hockeyrör!

4. Den boken/filmen/dokumentären/tv-serien med idrottsanknytning kan jag verkligen rekommendera: Självklart är det TV-serien  om Börje Salming. Så bra!

5. När det sänds sport i tv så ... Så ligger jag bänkad framför TVn (eftersom jag inte kan sitta) om det är hockey eller fotboll. Det går även bra med en hel del annan sport bara det inte är gymnastik eller skidor. 

6. Hur sugen är du på OS i sommar?Ja det är ju fotboll även där!

Det har blivit ett troget gäng som levererar en ord-SELFIE vecka efter vecka. Kul! I förra omgången, på temat vårkänslor, var Hannele som vanligt först ut, tätt följd av MrsCalloway, Gerd, Margaretha, Femfemman,  BPNillaSusjosKina, AnkiMiaPaulaÅkeIngridNettan ProfessorDeutschHanna, KrakaCaritaJanerik, och där tror jag att jag fått med alla.

Och dagens sex "triggerpunkter" ser alltså ut så här: 1. Så minns jag gymnastiklektionerna i skolan:  2. Det är "min" idrott framför andra (som aktiv och/eller som åskådare):  3. Den stjärnan slutar aldrig att lysa på min idrottshimmel:  4. Den boken/filmen/dokumentären/tv-serien med idrottsanknytning kan jag verkligen rekommendera:  5. När det sänds sport i tv så ... 6. Hur sugen är du på OS i sommar?

3 kommentarer:

BP sa...

Så himla skoj att du återupplivar din blogg just med en selfie om sport. Så himla kul att läsa att du är lika "sportnördig" som jag, fast jag kan inte skryta med medaljer. Och SM-guld i fotboll och ishockey - WOW säger jag bra! Stort GRATTIS:-)
Skridskor och ishockey var aldrig min grej. Men visst var vi nästan pionjärer även på en lerig fotbollsplan. Eloge förresten till din mormor - hon var verkligen före sin tid:-)
Börje Salming nämnde jag ju också. Så gripande!
Gymnastik är helt okej, även skidåkning, fast hellre skidskytte.

Hoppas du vill fortsätta blogga. En blogg kan skingra många tankar, om man har ont och mår dåligt. Jag lovar:-)

Kram

PS. Hoppas du har lämnat en kommentar hos Klimakteriehäxan att du är med. För du är ju en helt ny medlem i "Selfie-gänget;-) DS.

Klimakteriehäxan sa...

En sån mormor skulle alla ha!
Så kul med dubbla SM-guld, det är du nog tämligen ensam om i SELFIE-gänget. Roligt att du hoppat på!

Kina sa...

Salming kan jag verkligen hålla med om är en riktig stjärna. Trots att jag inte är speciellt intresserad av sport, så finns det ganska många som jag idrottare som gjort avtryck. Tyckte liksom du att skolidrotten var helt okey, trots att jag själv inte var en sådan stjärna som du. Ha det gott!