måndag 26 januari 2009

2008 års bästa pocket i lila


Här kommer nu en bildsammanställning av 2008 års färgstarkaste pocketar enligt Pockethexan och tänka sig de går (nästan) alla i lila, Hexans färg! Som nu inte det räckte så råkade jag hitta den gulliga bilden på mina små "rockstars" från sommaren 1996, då går den också i lila (nästan), de nu har blivit stora (nästan 2m, 2 av dem) "rockstars", men vill inte vara med på bild i lilla mors blogg, "da"..., därför detta kollage.

Men nu till det viktiga, vilka pocketar är det på bildmontaget?


TILL VÄ:
"En bit av mitt hjärta" av Peter Robinson; hans deckarserie med polisen Alan Banks, utspelar sig till stor del ute i den engelska landsbygden och med många tillbaka blickar i tiden till det ljuva 60-talet, men framför allt är den spännande!

"Babbeldrottningen" av Meg Gabot; hennes underbara pocket, har jag skrivit om tidigare, men den kan nämnas igen för den är så rolig och miljöerna, Eng. Fra. på sommaren och för alla som är som jag och älskar gamla kläder är boken ett måste!

"Bitter fittan" av Maria Sveland; hennes pocket låg länge på "Pockettoppen" under året och är nu ute som en av "Pockethexorna på utflykt" så vi får förhoppningsvis läsa om vad "vi" tycker om den själv tyckte jag den var en bra och tankvärd bok för oss "...... ......"!

"Är det någon där?" av Marian Keys; en till av mina gamla favoriter av "tjejhumor", man blir ALLTID glad av hennes böcker fast de handlar om alvarliga saker som kärlek, barnhem i Rys., narkotika-missbruk/avgiftn. Den här är speciellt för er, där er kära vän har gått bort, för jag tror att den här boken kan vara till stor tröst, kram!

TILL HÖ:
"Tyskungen" av Camilla Läckberg; jag fick hennes första pocket med en tidning och har följt henne sen dess, för hennes böcker liksom fastnar, de är lättlästa, kul med västkusten, spännande story men som alltid när det blir en TV-serie/film av favoböckerna -"men så där är de inte i boken".

"Dalziels död" av Reginald Hill; är en deckarserie av den gamla stilen, men ändå helt oemotståndlig! Där var det tvärt om att jag såg TV-serien innan jag började läsa Dalzieldeckarna, tur annars hade jag inte vetat hur hans namn uttalas, för er som kan och är nyfikna gå in på TV9 där går serien i repris.

"Smuts" av Katarina Wennstam; som jag så "fint" recenserade under rubriken "Hallå alla Pockethexor" 2008 där har jag sagt allt vad jag tycker om det som pocketen handlar om och det är inte tvätten utan de där männen man vill ¤#%*!, så läs den så förstår du!

"Djävulens fjäder" av Minette Walters; om ni inte har läst henne så bara måste ni göra det! Åter igen så går ni in på 2008 års inlägg så hittar ni henne både som 2-a i min "måste-deckarserie-lista" och som egen recension. Enligt mig så är hon helt otrolig som författare, först så får hon en ide/tema till sin bok och skriver några kapitel som hon skickar in till förläggaren och sen fortsätter hon på ett sidospår av händelsen och så fortsätter det tills det är dags att få ihop deckaren och komma på vem som ska vara mördaren, coolt va?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Sv: jag kan tänka mig hur det måste vara för dig med tanke på tillgänglighet.. Inget vidare..

Många gånger tänker jag på t ex synskadade, då det är glas, glas, glas överallt. Ibland går man ju själv rätt in i glaset TROTS att jag ser bra!!

Om jag jämför Sthlm med Göteborg så är det en himmelsvid skillnad, spec i människors attityd. Men trots det så gillar jag Stockholm och de flesta stockholmare som jag stött på har jag nog lyckats få att stanna upp, ge mig ögonkontakt och ibland t o m le! :o)

Det är väldigt intressant hur lika smak vi har vad gäller böcker.. Samtliga som du radat upp har jag läst!! :o)

Daniel sa...

Då tackar jag för dina pockettips dessa mörka vinterkvällar!

Veronica sa...

Trevligt med lite pockettips :) Jag har bara läst "Smuts" i den här listan men det finns några som verkar intressanta!

Tackar

Englagård sa...

Hej,vilken guldgruva av boktips den här bloggen är. Jag hittade hit via Oumberliga ting som hade förirrat sig in på min blogg via en massa andra bloggar:)

Jag har läst två av böckerna i listan, "Tyskungen" och "Är det någon där".

Jag gillar Camilla Läckbergs böcker för att dom är rätt jordnära och lättlästa. Huvudpersonerna blir som gamla kompisar som man vill följa. Jag vet, jag är lite udda:)

Marian Keyes gillar jag för att hon skriver så härligt, det ligger alltid ett skratt och lurar nånstans i hennes böcker. Just den här boken är både sorglig och rolig samtidigt.

Jag älskar att läsa böcker och är storkund på biblioteket. På mina shoppingrundor så brukar jag också passa på att köpa några pocketar att ha till hands. På Åhlens har dom ju ofta erbjudande om att köpa 3 betala för 2, det tycker jag är ypperligt för en person som ska leva på den lilla pension man får när man är långvarigt sjuk.

Ha en trevlig helg
kram Karina

Roses & Angels sa...

HEJ! Tack snälla du för din fina kommentar på min blogg. Ja tack också för boktipsen, är dock ingen läsare har aldrig varit det. Förstår inte varför?? MEN ingen nästan i vår släkt läser. Kram Christa

Bloggullet sa...

Fin blogg och jag gillar att läsa. Jag skulle sätta mig som bloggföljare på din blogg, det fungerade inte att göra det, så du vet.;0)
Kramar

Anonym sa...

HEJ ! Nu har jag dragit en vinnare till Blixten Mc Queen tofflorna! Välkommen till min blogg och kolla vem vinnaren är!