måndag 20 juli 2009

Sorg hos Pockethexan...


...för en av mina absoluta favorit författare har dött. "Ängeln på sjunde trappsteget"-s Frank McCourt är det som har lämnat oss, hans fans, i en saknad av de böcker som fanns kvar att skriva. Han hann bli 78 år och nu var det tyvärr hudcancern som tog honom, han dog på ett hospice i NY i söndags. En sådan "tur" hade inte tre av hans syskon, de dog som barn under depressionen i USA på 1930-talet och det är det som hans första bok handlar, hans eget liv.

Det är inte bara jag som tycker att han var en fantastisk författare, det gjorde några till, för han fick Pulitzerpriset 1997 för boken "Ängeln..".


1999 kom andra delen av hans liv ut i bokform "Lyckans land" och där berättar han om hur det var när han som tonåring flyttade tillbaks till USA och kampen om att få ett värdigt liv.




2005 kom "Magister" där berättar han med mycket humor om hur det var att vara lärare i USA under 1950-80. Den här boken borde även vara obligatorisk på alla lärarhögskolor för han som blev årets lärare i USA 1976 har många tips o trix till nya lärare som bara det här citatet om frånvarointyg;










Till er som inte har läst dessa böcker så säger jag att det MÅSTE ni bara göra för det är helt otroliga berättelser om människors kamp att överleva under hemska förhållanden men skrivet på ett lättläst sätt och med mycket humor försom han själv sa -"Utan humorn hade jag dött".


Men till slut vill jag bara säga en sak, när ni läser de här böckerna ha nära till näsdukarna för de kommer ni att behöva, både till sorg- och glädjetårar!

2 kommentarer:

Polargrevinnan sa...

Jag delar din sorg.
Fin författare som lämnat efter sig böcker som fakatiskt är historia - hur det var för - men inte så länge sedan.
Boken 2005 har jag inte läst och ännu en bok uppsatt på listan - måste läsas -.
Kram Viola

Rikard sa...

Läste de två första för några år sen, mycket bra. Snart dags att läsa igen kanske. Visste inte att han hade dött. Synd och skam.