torsdag 3 september 2009

Skottlandsresa...



Ja nu är min "lilla" (nästan 2m långa) 20-åriga äldsta son ute på sin första konferensresa. Alla i elfirman han jobbar åt flög i onsdags iväg till Edinburgh i Skottland och de ska vara där i fyra dagar.
-"Vad ska ni göra där?" är den kloka mammans fråga.- "Titta på alla vackra hus? Gå på kulturvandring i de gamla kvarteren? Titta på när man väver de fina tygerna till kiltarna? Spela golf....? men inte ska ni väl besöka ett skotskt whisky destilleri"???

Men som den kloka sonen han är, så lugnar han sin mamma med -"Men mamma, det får du ju se när jag kommer hem!"

Så i stället för att vara den hönsmamman man inte vill vara, så passar jag på att berätta att världens bästa deckarthriller författare är en skottska vid namn DENISE MINA . Hon vann the Crime Writers' Association John Creasy Dagger for the best first crime novel för "Död i Garnethill" som är första delen av den berömda Garnethill-trillogin.




Klicka på henne o katten så kommer du till hemsidan!


Har ni inte läst den så måste ni bara göra det för här är det verkligen spänning på hög nivå. För det första tillhör hon den fina årgången 1966 och har själv vuxit upp i Glasgow där handlingen utspelas.



Tyvärr blev hon själv sexuellt utnyttjad under sin uppväxt av sin far, men nu lyckas hon alltså med svarthumor och otrolig inlevelse föra oss läsare genom en ung kvinnas liv i Glasgow som också kämpar mot demoner från barndomen och efter att ha hitta sin pojkvän i lägenheten med uppskuren hals. Man får följa henne genom Glasgows mörka undre värld i kampen för att hitta vännens mördare.
Det här är inte lättlästa böcker men för oss "vana" (läs härdade <;}) läsare av thrillers är det här verkligen ett måste och tänk att när det är som hemskast i boken så vet författarinnan vad hon talar om....

Så nu förstår ni varför jag blev en sådan hönsmamma när min "lilla" son skulle ut och resa...

Hennes andra härliga böcker om journalisten Paddy Meehan återkommer jag till senare för de är värda ett eget inlägg!

2 kommentarer:

Camilla Alvén sa...

Hallå lilla hexan!
Nu måste jag verkligen skärpa till mig, har inte lyckats komma iväg och fotografera något spännande på länge. Nu när barnen börjat skolan igen och vardagen rullar på hoppas jag få lite tid, bla till Turning Torso och Västra hamnen i Malmö, kanske blir det ett besök till Köpenhamn men det beror på om jag orkar för ryggens skull, blir lite jobbigt att vara hemifrån för många timmar i sträck.
Ha det bra
Kramar till er alla

Ulrica sa...

Tack, tack för tipset.