torsdag 14 oktober 2010

Silvergruvans hemlighet



Nu när man är ex. Västmanlänning och det ingick som ett "måste" att kliva ner i gruvorterna med entusiastiska lärare och låstas om att man inte har hört historien tidigare om hur "Bråsta-Lasses" kor på 1400-talet fick silver på hornen när de var ute och betade och på det viset upptäckte silvret i Sala.

Men har man varit där varje gång man fick en ny SO-lärare redan från förskolan har det blivit några gånger, men för er som inte har besökt "Svea Rikes skattkammare" som Gustav Vasa ska ha kallat stället, för er kan jag nog säga att det verkligen är värt ett besök och speciellt nu när det är dags för Halloween och man kan boka "Stora spökpaketet" under höstlovet.
HÄR kan ni läsa om alla evenemangen och man kan även bo i en gruvsvit för de har öppnat ett hotellrum 155 m under jord. Men tänk på att ta med lite varma kläder eftersom det gruvan bara håller +2 grader fast i sviten är det uppvärmt till ca. 18 grader.








Vill du veta ännu mer och slå mig i kunskaps om Sala Silvergruva så kan du läsa den härliga boken "Silvergruvans hemlighet" av Björn Hagberg och se de unika bilderna från den delen av gruvan som ligger under vatten sen grundvatten nivån steg på 1800-talet och de fick lämna allt för att ta sig upp till ytan och nu ser det ut som de bara lämnade verktygen och allt för att gå på fikapaus och strax komma tillbaks.

2 kommentarer:

Boktokig Eva Boström sa...

Ja, jag ska också dit med mina 2 busiga barn och man(är planerna i alla fall!)Ser jag dig där så kommer jag gärna fram och pratar lite!

C. Tvillingmamma sa...

Nej va tufft!!!