lördag 26 februari 2011

Pockethexorna har fått en award!



•"Pockethexorna är en färgstark blogg om pocketböcker, där det alltid händer nåt spännande: events, tävlingar och hexpocketar ute på vift i världen".


Så löd motiveringen till den här awarden som jag fick av Helena med bloggen "Freedomtravel" en husbils bloggare som även läser mycket böcker. Tack Helena för awarden och den gulliga motiveringen!


När man får den här awarden ingår det att man presentera tre av sina favorit författare och en av deras böcker samt att man lämnar vidare awarden till 5 nya bloggare. Nu till det svåra att kunna välja ut tre av sina favoförfattare o deras bästa verk, okej kör hårt, jag tar de först som ploppar upp så får vi se vad det blir...

Den bästa deckarförfattare som finns är Denise Mina och hennes Garnethill trilogi har jag ju berättat om tidigare därför får det bli hennes böcker om den kvinnliga journalisten Paddy Meehan som startar sin karriär som krimreporterassistent i början av 1980-talet. Det ses inte med blida ögon att en ung tjej får det eftertraktade jobbet när det är så många som slåss om dem. Att hon sen kommer ifrån den fattiga katolska delen av Glasgow gör ju inte saken bättre, men att få den här nostalgitrippen till 80-talet är härligt fast det är på bekostnad av det sorgliga som händer med barnen i boken, fast det gör det bara ännu mer levande. Hon är helt otrolig i sitt beskrivande av hur människor är, i från hög till låg och deras kontakter i mellan varnadra under en tid i den brittiska historien som det var som tuffast i mellan dem eftersom industrierna lades ned och man såg ingen ljusning i vad som skulle kunna ersätta de gamla arbetena. "Blodasarv" av Denise Mina är först krimromanen i serien om journalisten Paddy Meehan.




Joyce Carol Oats är också en favoförfattarinna och jag har inte hunnit att läsa något mer av henne sen jag läste "Fallet" så det får bli den jag presenterar! Det är verkligen en bra bok som blandar vardags realism med historisk fakta och i det här fallet rör det sig om den fruktansvärda miljöförstörelsen vid Niagarafallen som tillkom efter alla de utsläppen under 1940 till 60-talen där giftfabrikerna släppte ut avfallet rätt ut i naturen och det var alla rester från tillverkningen av bl.a det fruktansvädra "Agent orange" som användes under Vietnam kriget som kemisk krigföring Jag ser fram emot att få läsa hennes böcker "Dödgrävarens dotter" och "Älskade syster" som hon också har skrivit.





Avslutningsvis någonting glatt som lättar upp stämningen, en gammal SF-klassiker med många skratt i och som man inte kan läsa för många gånger, "Liftarens guide till galaxen" av Douglas Adams. Har man inte läst den så har man verkligen någonting att se fram emot för det här är inte likt någonting annat för det här är originalet! Det är ingen fara att läsa den här samlingspocketen med del 1-5 i samma volym, för har man bara en handduk i närheten så går allting bra! Tänk bara på hur många bra citat ni får lära er om ni läser den här boken och till sist så lovar jag att inte svara på "den yttersta frågan om livet, universum och allting" för det får ni läsa om i boken, i den yttersta SF-boken!


Till er kära vänner, nu får ni alla den här Awarden och jag ser verkligen fram emot att få läsa om era topp tre poc..böcker och "Ajöss och tack för fisken"!






3 kommentarer:

Freedomtravel sa...

Kul att se awarden här och också roligt att bli påmind om Liftarens guide till galaxen! En kul bok, som det var länge sen jag läste. Tack så mycket också för pocketarna, som har kommit fram! Om jag förstod det rätt så bloggar vi om dem när vi läst dem och lämnar dem vidare, eller?

Anonym sa...

Hej Pockethexan!

Det var längesedan jag var inne hos dig och kikade, men det ska det bli bättring på det lovar jag!

Douglas Adams har skrivit några av de roligaste böcker som finns, förutom Liftare-böckerna skall heller inte förglömmas de 2 mycket läsvärda böckerna om Dirk Gently, mannen bakom Dirk Gentlys holistiska detektivbyrå.

Douglas Adams (som tyvärr inte finns ibland oss längre) besatt en särdeles skön och mycket "brittisk" humor som alltid tilltalat även oss nordbor. Han hann även med att skriva en resedokumentär som heter Sista Chansen, en bok där han reser världen runt för att se några av jordens allra mest utrotningshotade djur...och trots det allvarliga syftet och ämnet lyckas han skriva en bok som man till stora delar skrattar sig igenom.

Douglas Adams skriver i en stil som "uppfanns" av den legendariske P.G Wodehouse (böckerna om Jeeves, bl.a), en fullkomligt fenomenalt rolig man vars böcker fortfarande är rasande roliga att läsa.

Ska jag nämna någon mer i vår tid som fortsatt i samma anda som Wodehouse och Adams, så måste det vara Terry Pratchett. Hans fantasyböcker om Skivvärlden lämnar inte ett öga torrt (och då pratar jag inte sorg här), och hans moderna epos Goda Omen som handlar om hur en ängel och en djävul slår sig ihop för att förhindra jordens undergång är inget annat än en modern klassiker, makalöst roligt och fantastiskt läsvärt!

Ska jag slutligen nämna en svensk motsvarighet får det i så fall bli den hemlighetsomhuldade symnonymen Bo Baldersons böcker om Statsrådet. Hur roliga som helst, precis i samma anda som de brittiska förebilderna.

Kul att du tog upp Adams, en av mina husgudar, vilket kanske framgår av min långa kommentar :)

Ha det så gott, och hälsa den Oumberlige att han är ...ja, oumberlig helt enkelt!

Boktokig Eva Boström sa...

Tack! Vad kul! Ska fundera vilka som är mina favoriter.