tisdag 26 juli 2011

Fyrmästarens dotter har varit på utflykt




...i bokringen "Pockethexorna på utflykt" och det är två Ann Rosman pocketar "Fyrmästarens dotter" som är hos nya Pockethexor och de ska recensera dem och ge den betyg. En är hos Lena "Tefrossa" i Nacka och den andra hos Madeleine "Madlar" i Tystberga och nu är det Madlar som har skrivit och berättat vad hon tycker. Här är hennes egna ord om vad hon tycker om boken:

Fyrmästarens dotter
Ann Rosman

-"Berättelsen utspelas i Marstrand där författaren detaljerat och hemtamt beskriver miljön. Det märks att hon rör sig i områden som hon har en stark känslomässig relation till.
Men till historien.
Karin Adler, kriminalare, får som sitt första egna uppdrag att utreda ett mumifierat lik som hittats inmurad ute vid fyren Pater Noster. Till sin hjälp, eller mer korrekt till frustration, har hon motsträvige och ordpetande kollegan Folke. Liket identifieras så småningom av änkan men Karin inser snart att något inte stämmer. Vigselringens tveksamma äkthet leder utredningen och Karin tillbaka till andra världskriget, nazistguld och hämnd.

Boken saknar thrillerliknande avsnitt, inget blodsplatter, förutom ett par avk
nipsade händer, eller perversa sidospår. Nej, den tuffar på i maklig takt och i mitt tycke bjuder den inte på några större överraskningar. Ganska snart har jag bilden klar hur denna deckare ska fortlöpa. Grundhistorien griper aldrig tag i min fantasi. Upplever den spretig och dessutom med ganska bleka personbeskrivningar.

Jag tycker att författaren, tyvärr, följer en inarbetad och ointressant mall för hur dagens ”hypade” svenska deckardrottningar ska skriva.

På din skala blir det ett ”Hm?!”.

MVH

Madeleiene"



Under parasoll, ute på altanen läste jag ”Fyrmästarens dotter”.


Madeleine la ut ett inlägg på sin blogg där hon bad läsare som var intresserad av att vara med i bokringen och läsa Ann Rosmans pocket att höra av sig och det gjord de! Först ut var "Nattsyrran" i Skåne som nu ska bli nästa Pockethexa och recensera "Fyrmästarens dotter" men vi vänta ett tag innan vi får höra vad hon tycker för vi måste ge henne en chans att läsa de och likadant är det med Tefrossas hexpocket.


Ha en fortsatt skön sommar och skriv gärna och berätta vad ni tycker om Fyrmästarens dotter av Ann Rosman och ge den betyg i skalan stort eller litet "Hi!", "Hu!" el. "Hm?!". Om det är fler av er där ute som vill bli en Pockethexa och vara med i bokringen så skicka er adress till pockethexan@live.se

Jag är riktigt glad över att jag fick träffa Ann Rosman på ett av Skugge & co bokreleasepartyn och nu är jag vänmed henne (o Linda) på Facebook så om du vill se vad vi pratar om bli vän med Pockethexorna på FB du också (har länken till höger här i bloggen!) Ses!

6 kommentarer:

violen sa...

Hej jag ger nog Rosman ett hm, http://violensboksida.bloggplatsen.se/2011/07/15/5819353-rosman-ann-fyrmastarens-dotter/, som du redan läst om på min blogg. men som sagt, jag kanske ger nästa bok en chans också framöver.....
Bokhuset är ju biblioteket i Kansas City, och det syns ju att det är böcker det handlar om!

Tea Lady sa...

Hej Hexa!
Jodå, tack skall du ha, jag har fått hem böckerna för ett tag sen - jättekul! Har ännu inte hunnit läsa men när jag gör det, så kommer det en recension.
Hoppas det gick bra på kyrkogården och att du har det bra i högsommaren.

Kram
Lena

Tea Lady sa...

Hej Hexa!
Jodå, tack skall du ha, jag har fått hem böckerna för ett tag sen - jättekul! Har ännu inte hunnit läsa men när jag gör det, så kommer det en recension.
Hoppas det gick bra på kyrkogården och att du har det bra i högsommaren.

Kram
Lena

Anonym sa...

Har precis påbörjat just denna bok och har inte skapat någon egen känsla ännu. Har hört så mycket bra om den tidigare, men här visar det att smaken är som baken :) Skall bli spännande att se vad jag tycker om den. Ha en trevlig helg. Kram

Elle sa...

Jag är absolut ingen expert i tysk litteratur!!
Tyvärr har jag sällan tid att i lugn och ro läsa en bok.
Nina Hagen är i mina ögon en... (sällan jag saknar ord...)
mycket speciell, originell...
(hur ska man beskriva denna kvinna?)
...högljudd sångerska?
Har hon skrivit en bok?
(Du ser, jag har ingen aning)

Hennes dotter Cosima Shiva, är en mycket vacker skådespelerska. Undrar ofta hur man kan bli så "normal" med Nina Hagen som mamma. *ler*

Blir säkert ett trevligt möte med Nina Hagen, för jag tvekar inte till att hon är en mycket trevlig människa privat.

Kommer nog inte att ha möjlighet att sticka hemifrån i September, är bunden till skolpliktiga barn då.
Men vem vet...?
Behöver du kanske en tolk eller så...? *ler*

Kram Elle

Unknown sa...

Hej du!
Har inte läst denna bok, och det lär nog dröja innan jag har tid. Just nu ligger det en rejäl hög böcker och väntar på att bli lästa här hemma, för sommaren(till skillnad mot alla andra verkar det som) är inte den tid när jag läser som mest, men snart är det höst.......

Så ni har en vattensköldpadda, en stor en också.....vad spännande, de två minsta vi har ska ju också bli ganska stora en dag...men det lär ju dröja....

Kudden är från Spiti i Stockholm, de har ju en hel del intressanta grejor.

Krya på dig!
Camilla