tisdag 6 december 2011

Pockethexan presenterar...


... de senaste Hexpocketarna! Alltså de senaste pocketarna som är med i min bokring (en sk.bokklubb) "Pockethexorna på utflykt". De är alltså alla de böckerna som ligger under de fyra flikarna men bokstäverna A-Ö här på min blogg under min "header".
Den här gången ska jag göra ett undantag från min praxis med att min hexböcker sak vara pocketböcker, nu blir en hård bok en hexpocket!

Det är för att det ska passa den yngste Pockethexan någonsin, den 5 årige Albin ska läsa Linda Ulvaeus bok "Leja li och busbullen".
Han kan välja på att antingen be en vuxen att läsa för honom
eller så kan ha ta fram och lyssna på CD-skivan som följer med boken.


Ronnie i Västerås ska läsa Daniel Åbergs roman "Vi har redan sagt hej då".

Boken har kallats för "Den nya romanen" för den är Daniel Åbergs egen produkt från början till slut, alltså ingen ­redaktör har ­arbetat med texten, ingen formgivare har jobbat med omslaget, ingen marknadsavdelning har lagt upp en lanseringsplan.

Det känns nästan lite som det boken handlar om författare själv en kille mitt i livet som inte vill att någon ska styra över honom om det så är en flickvän eller förläggare.

Ska bli spännande att höra vad Ronnie, som också är mitt i livet, tycker om boken. Ska den få betyget stort eller litet "Hi!", "Hu!" eller ska det bli ett "Hm?!"? Återstår att se! Har du någon åsikt om den?


Susanne i Västerås fick den här hexpocketen av mig så hon också kan vara med i bokringen. Det är Maria Gustavsdotters bok "Från din syster Lovisa" och den är utgiven på Isabergs förlag.
Det här är en författare som jag inte känner till men jag har fått flera böcker av förlaget som jag ska recensera därför känns det extra kul att en av dem kan få komma ut på utflykt så att det är fler som får säga sin mening om boken.

Det jag har läst på baksidan är:När trettiofemåriga Lovisa Engvall tar emot uppdraget att resa som missionär till Öst-Turkestan får livet sin mening.
Allt hon tidigare ägnat sig åt har varit en förberedelse för detta. Tanken på att predika, förklara och undervisa fyller henne med förväntan. Året är 1900.

Det som är extra kul med den här boken är att den bygger på brev från släktingen som var på den här resan så bokenen bygger på en verklig händelse.


Känner ni igen Ian Rankin och hans rollfigur John Rebus? Om ni inte har läst "När mörkret faller" eller någon av hans andra böcker om den skotska polisen så kanske ni har sett TV-serien som gick under sommaren för den bygger på de här böckerna. En klassisk deckare med en äldre butter manlig polis som gapar och skriker åt sin yngre snyggare trevligare kvinnliga polis i lägre rang. Låter det bekant? Visst låter det som en riktigt härlig deckare som man bara måste läsa?

Vi får hoppas att någon gör det och säger att jag har helt fel för så är det inte alls i fallet med Ian Rankins böcker, för Susanne ska lägga ut den här boken i matsalen på hennes jobb, en avd. på Västerås sjukhus.
Är det du som läser den?

1 kommentar:

Elle sa...

Vad kul med så unga pockethexor! Om man nu kan kalla en liten kille för häxa. Min dotter kan man definitivt kalla häxa...de tillfällen hon inte ägnar sig åt att vara prinsessa.
Vad praktiskt med hörbok, för de barn som inte kan läsa själva ännu. Ska bli kul att höra Albins mening om boken!

Ha en bra dag!
Kram Elle