lördag 29 december 2012

Julens boksnackis

Efter L E James "Fifty Shades of Grey" har höstens snackis varit sexsnack  och då kan jag meddela att julen snackis hemma hos Pockethexan var helt klart "Stolar från LINDOME 1740-1850" av Birgitta Martinius.

Vad säger ni, blev ni förvånade, hade ni trott att det var någon annan bok?
Vilken då i så fall?
Skriv gärna och berätta vilken bok som var en snackis hos er under julen!

När jag vecka före jul fick rec. ex. av ICA Bokförlag blev jag helt klart fast på en gång. För jag är en sådan där som tycker om äldre saker, speciellt fascinerad över hur man gjorde förr i tiden.
Därför är jag extra förtjust i den här boken för visst är det kul att se alla de olika fina stolarna men det som fångade mig ordentligt är att den även visar ritningarna till orginalstolarna och är väldigt fina! Då vaknar nämligen byggnadsingenjören i mig, för då utgår man alltid ifrån en ritning. 





Sen han den där oumberlige maken jag har satt och granskade bilderna på alla träarbeten i stolarna, för han jämför dem med de Stockholmsarbeten han granskade under sina antikkurserna på Stockholms auktionsverk. Det är positiva saker han har att säga om Lindome stolarna.








Vi har även de i släkten som är intresserad av att lära sig allt om stämplarna som sitter på undersidan av Lindomestolarna för att kunna göra fynd på auktioner och loppisar.






Den Göteborgska delen av släkten läste boken för att ta del av alla vackra målningar och skildringar över staden de bor i. De blev inte heller besvikna! 








Sist men inte minst har vi de släktingar som satt längst och lusläste boken. Det var de som ville bli inspirerade av de väl fotograferade stolarna så att de kunde fullfölja sina vävkurser och då gärna med mönster från en 1700-tals Lindome stol.



2 kommentarer:

Cajsas Faster sa...

Tänk så många som fick nöje av den boken.

Nu har jag läst böckerna jag fick av dej, ska bara recensera också;) Men det kommer!

Gott nytt år! Kram Marie

Helens Universum sa...

Gott Nytt År!
Kram Helen