fredag 7 december 2012

Vad tycker du om Björn Hellberg?

Hur känner du igen honom?
 
....som tennisexperten i TV- eller radiosporten?
 
 
...som domare i underhållnings programmet "På spåret"?
 

...som författaren som sitter utanför bokaffärer och gör reklam för sin senaste bok?

Eller har ni gjort som Malin och läst hans bok "Den vita döden"? Hon har nämligen mailat mig en recension av boken och vill vara en Gästrecenset här på min blogg.
Det blir jag riktigt glad över att hon, så jag lägger självklart ut den!


Gästrecensent Malin Samson

"Den vita döden"
av Björn Hellberg

Den gamle tennisspelaren och numera sportjournalisten, Kim Stockman, får i uppdrag att skriva en bok om tennisens historia. I förundersökningarna åker hon till de stora mästerskapen i Båstad och Wimbledon för att samla information och träffa både gamla och nya tennisspelare.


Samtidigt sker det oförklarliga dödsfall i närheten av de ställen Kim besöker, men polisen avfärdar dessa som självmord. De döda deltog alla i samma tenniskurs som hon själv var deltagare i som ung 1991. Plötsligt känner Kim att hon kan bli det nästa offret och rädslan uppstår, kan det möjligtvis vara någon annan ur den tenniskursen som är mördaren eller är det bara en slump att just de människorna dött? Var det kanske i själva verket självmord, som poliserna anser?


Handlingen i sig är väldigt spännande. Jag tycker om Björn Hellbergs sätt att skriva och uttrycka sig, det är lättläst och beskrivande bra. Hans personifiering av huvudpersonerna känns väl genomtänkt och man märker att han brinner av intresset att kombinera skrivandet med sin kunskap om tennisvärlden. Men i denna bok har hans tenniskunskaper tagit över en hel del av handlingen i sig och den känns mer som en dokumentär än som en deckare. Jag är själv väldigt intresserad av sport men det blev för mycket resultatlistor och namn, intresset tappades väldigt fort. Jag måste erkänna att jag till slut bara ögnade mig igenom vissa sidor.
En svag tvåa i betyg".
(=hu!)


Har du också en bok som betyder mycket för dig eller som du vill varna för? Skriv en recension och skicka den till mig på pockethexan@live.se så lägger jag ut den här på bloggen. Jag välkomnar alla er som vill vara med!

1 kommentar:

Anonym sa...

Snyggt upplägg :-D