måndag 18 december 2017

Lucka 18 i Bokjulkalendern

Lucka 18


Vem är rädd för den elaka häxan heter dagens bok i lucka 18 vem är rädd för en hexa ...hm häxa över huvud taget? I den här boken av Jonas Boets på Speja förlag är det en liten flicka, som vill bli en häxa och kalla sig för Abrakadabra i stället för Flora. För inte kan väl en häxa heta Flora? 

Abrakadabra har försökt att lära sig flyga med sin kvast, men det går inte så bra utan hon blir sängliggandes med bruten arm och nyckelben. Fast hon ger inte uEpp och till hennes stora glädje får hon höra talas om att det ska bli ett möte i hennes by där hon bor. Med gott mod ger hon sig iväg till det gamla fallfärdiga huset som mötet ska ske. Spindelväven hänger överallt och det är dammigt och läskigt, men det är inget som skrämmer Abrakadabra. 

-"Knaperi knaperi knus, vem är det som knackar på mitt hus? sa en röst.
Jag heter Abrakadabra. Jag vill bli häxa. 
Dörren öppnades. 
En häxa såg nyfiket på henne. 
Kom in sa häxan. Jag heter Trollpacka.
Abrakadabra såg sig storögt omkring.
Överallt  svävande spelkort, kvastar står lutade mot bord och stolar, här och där lyste en glaskula. Över elden puttrade häxbrygder som stank av ruttna ägg, fisk och brända hårstrån."

Det här är en helt underbar bok med bilder som verklige passar in med berättelsen. Man blir lycklig bara man bläddrar i boken. Fast det är ju när man börjar läsa boken som man blir helt fast, För man vill ju att hon ska få lyckas med sin dröm men ändå inte för sagor ska ju ha lyckliga slut och man vill ju inte att Snövit och Törnrosa ska sova för evigt utan man vill ju att de ska få vakna upp när deras drömprinsar kommer. Eller man vill ju inte att Hans och Greta ska bli uppätna. Det är just de här uppdragen som hon får av häxorna. Den här boken har en härlig tvist och får ett överraskande slut, just precis så man vill att det ska bli. För det finns väl inte några elaka hex....ops häxor utan de är bara goda och glad, iallafall de som jag känner!

PS: änglarna på bilden har jag sytt i sidentyg, De är till salu och du kan bara skriva en rad till mig så skickar jag dem till dig och ska försöka få iväg dem så de kan komma fram före jul.DS

Inga kommentarer: