söndag 1 december 2019

Lucka 1


Bokadventskalender

Lucka 1

Nu var det dags igen för årets bokadventskaleder, min tredje. Jag är så tacksam för de förlag som vill ge mig recensionsexemplar till kalendern, både till barn och vuxna. 

De första böckerna jag vill presentera för er är de här två böckerna från Idus förlag.  Hästen och Husse i fjällen av Susanne Pelger för barn i åldern 3-6 år och Texas och Vegas SKIDRESAN av Sofie Borg för 9-12 åringar.

När jag läste Hästen och Husse i fjällen fick jag många goda skratt, fast den inte är skriven till 53-åringar. Bara teckningarna som Anna Södergård har gjort är helt underbara och de gör verkligen texten rättvisan eller om jag ska vara helt ärlig lyfter den till en högre nivå. Jag kan verkligen rekommendera den här boken, speciellt för er som vill läsa saga för era barn eller några barn ni känner, för då kommer ni att förstå vad jag menar när ni läser högt. 
När jag läste baksidestexten på boken fick jag ett skratt till för då förstod jag boken lite bättre. 
-”När man är som man är då är man som bäst. Det tycker Hästen och Husse som kanske egentligen är en hund och en matte. Här får du följa med dem till fjällen!” 
Boken börjar med att Hästen och Husse åker upp till fjällen och Hästen vill verkligen ut och åka skidor i bergen när hen ser alla glada barn. Men hur det går för hen får ni se i boken. Hästen och Husse i fjällen får självklart en stor och glad 5-a!

Boken Texas och Vegas SKIDRESAN för 9-12-åringar tycker jag att man kan skrivar från 7 år eller när man kan läsa själv för det är en bok för dem, fast kan man läsa som fyraåring är innehållet inte så passande för det händer otäcka saker. Jag trodde att det skulle vara en liknande bok som Hästen och Husse men det var det inte fast båda åker upp till fjällen. Det jag tycker är lite tråkigt med boken är att den inte alls har några bilder, men när jag tänker till så förstår jag hur författaren tänker. Boken riktar sig till 9-12-åringar och att de har blivit så pass stora att de kan ”se” böckerna i huvudet som vi vuxna gör.  

När man läser baksidestexten förstår man att det händer saker som man inte vill att det ska hända när man är på semester med sina barn: 
-”Bröderna Texas och Vegas är på skidresa med sin familj. Snart upptäcker de att det är något konstigt med den utklädda Snöbjörnen. Varför försvinner han med lillebror från pulkabacken och varför går han utanför deras stuga sent på kvällen? Texas och Vegas berättar för sina föräldrar och skidläraren, men ingen verkar tro dem. Till slut bestämmer de sig för att själva ta reda på vem som döljer sig bakom björndräckten.”
Det skiljer två år i mellan bröderna Texas och Vegas, de har varit uppe i fjällen i många år och speciellt storebror Texas tror att han inte behöver vara med i skidskolan för han tror att han kommer ihåg hur man åker. Han ska visa sin lärare att han inte behöver ploga ned för backen som de andra barnen utan istället åker han slalom som skidläraren. Det slutar med att han dunsar i med huvudet i magen på en stor plastbjörn som ligger utanför backen. 
Så här börjar boken och jag ger den en 4-a för det spännande innehållet och att
de två bröderna är så rädda om sin ännu mindre lillebror Denver. Fast den här boken passar också bra till att vara en sagobok som man läser högt ur till de lite äldre barnen.    

Inga kommentarer: