tisdag 17 december 2019

LUCKA 17

                 
LUCKA 17

Jag har ett slott i skogen
av
Caroline Bruce
från
Alfabeta Bokförlag

och

Vill ha den själv
av
Malin Linneroth
från

De här två böckerna passar för barn i åldern 3-6 år. Det märker man direkt när man börjar läsa boken för barnen i böckerna är i samma ålder. Jag har ett slott i skogen ser Jojo att grannpojken Janne sitter i sandlådan och bygger ett sandslott, ett väldigt fint sådant. Han klär på sig för att gå ut och leka med honom. Väl ute i sandlådan märker han att Janne inte vill leka med honom. Då börjar Jojo med det som många barn gör de börjar fantisera om ett ställe som har många fantastiska saker som barn älskar. Det jag inte gillar med den här boken är att de gör att det här stället finns på riktigt och att de blir vänner tackvare det. Jag hade uppskattat om man i stället hade kommit på en annan lösning på hur de skulle ha kunnat blivit vänner. Språket är bra och passar för de som har börjat läsa längre texter. Det jag verkligen tyckte mycket om är Per Gustavssons bilder i boken de är målade på ett härligt naivistiskt sätt.
Jag har ett slott får ett kunglig 3-a.
__________

Boken Vill ha den själv är verkligen en bok som både barn och föräldrar kan känna igen sig i när barnen är i den här åldern i mellan 3-6 år. Ni känner igen den som "kan själv, vill själv" åldern. Därför blir den här boken en perfekt läsa-högt saga där man sedan kan prata om det här med att ge bort en present som man egentligen själv vill ha. För det är precis det boken handlar om.
Det är Signe 5 år som får en inbjudan till sin kompis Lunas kalas. Hon går till en leksaksbutik och går runt och tittar efter något fint till sin vän och hittar en gosedjurs enhörning som hon tycker mycket om. När hon kommer hem börjar hon leka med enhörningen. När hon sedan kommer till kalaset vill hon knappt lämna över paketet men gör det ändå. Under dagen är det enda hon kan tänka på sitt paket med enhörningen. Sedan blir det bara värre och värre tills de blir vänner igen och leker med den tillsammans.
Det jag tycker mycket om med den här boken är både att den tar upp ett viktigt tema för ett barn och sedan på sättet boken är skriven. Den är nämligen skriven sett ur Signes perspektiv och hon "hör och känner" hur alla leksakerna mår. Ett exempel är när hon är i butiken och ska välja en leksak, då ser hon att bilarna längtar ut ur sina kartonger för att få köra runt och dockorna i sina fina askar känner sig instängda och kan inte ens vinka till Signe när hon vinkar till dem.
Vill ha den själv får en lekfull 4-a av mig.






Inga kommentarer: