måndag 1 mars 2010

En ny Pockethexa säger sin mening om..

..Arnaldur Indriðason bok "Glasbruket".

Det är Malin i Märsta som har gått med i bokringen "Pockethexorna på utflykt" (hon har även recenserat Marie Hermansons "Ett oskrivet blad") och nu fick hon Arnaldurs bok
hem till sig för att;
under frukostar....
och luncher...
till kvällsfikat...
vid sänggåendet...
alltid ha nära tillhands en av Pockethexans böcker!!!

Det här är hennes egna ord:
-"Hej.
Arnaldur Indridason tillhör en av mina absoluta favoritförfattare så när du skickade "Glasbruket" som andra bok till mig blev jag mer än nöjd :)
Även om jag redan läst boken (jan.2008) så såg jag med glädje fram emot att läsa den igen.
Indridasons huvudkaraktär är den medelålders, slitna kriminalaren Erlendur som med sina kollegor, Sigurd Oli och Elinborg, löser diverse olika mordgåtor.
I "Glasbruket" hittas en gammal man ihjälslagen i sitt hem med en mystisk lapp invid kroppen. Elendur får uppdraget att lösa mordet och tillsammans med sina kollegor påbörjas en grundlig förundersökning. Nystandet i den gamla mannens förflutna och upphittandet av ett gammalt fotografi föreställande en gravsten, undangömd i den döda mannens skrivbord leder Erlendur till andra människors tragiska upplevelser och gamla dödsfall utreds på nytt. Genforskning, arvsanslag och nutidens förbättrade bevisförmågor ringlar som en röd tråd genom boken.
Redan på första sidan griper författaren tag om läsaren och med ett lättsamt språk håller han kvar spänningen genom hela boken.
Handlingen utspelar sig på Island och trots svårlästa namn (både på orter och tilltalsnamn) så känner man sig ändå "hemma". Med Indridasons miljöbeskrivningar och hans förmåga att ge karaktärerna egna personligheter på ett verklighetstroget sätt lever man sig in i händelserna. Indridason binder samman olika skeender och karaktärernas olika upplevelser och känslor på ett mycket bra sätt. Det är inte bara en mordutredning som följs, utan Erlendurs privatliv och hans problem med sin dotters knarkskandaler varvas med övriga uppgifter för en kriminalares vardag på Island.

Boken rekommenderas varmt då det är en spännande, händelsefylld och realistisk deckare.
Mitt betyg blir ett starkt VG.

Boken har nu lämnats i fikarummet på jobbet och jag avundans redan den personen som inte har läst boken utan har hela härligheten framför sig.
Själv skall jag med ljus och lykta leta efter ytterligare en pockethexe-bok. :)

Med vänliga hälsningar
Malin"

Det var vad en första läsaren tyckte om Arnaldur Indridasons "Glasbruket", en av mina favorit författare just för att det är en så ny o spännande miljö.
Känner du till denne författare?
Om inte, här kommer då lite snabbfakta från Wikipedia!

Arnaldur Indriðason född 28 januari 1961 i Reykjavik, Island, är journalist och författare, son till författaren Indriði Þorsteinsson, bor i Reykjavik med fru och tre barn.
Fick det nordiska priset "Glasnyckeln" två år i rad 2002-03 för "Årets kriminalroman".
Hans böcker som har kommit ut på svenska:
2000 – Glasbruket
2001 – Kvinna i grönt
2003 – Änglarösten
2004 – Mannen i sjön
2005 – Vinterstaden
2007 – Frostnätter
Nu ligger "Glasbruket" och väntar på en ny läsare på Malins jobb i Märsta!
Är det DU som har hittat den? Då får du gärna skrivar några rader redan nu, här eller till pockethexan@live.se så att vi vet att "Hexpocketen" har fått ett nytt hem!

1 kommentar:

Maria sa...

Intressant! jag har inte hört talas om honom tidigare. jo du undrade om Stieg Larssons böcker/filmer går bra här. Jag har inte sett i bokhandeln ännu eftersom jag själv velat läsa och även se filmerna. Jag var tvungen att ordna böckerna ifrån sverige.

Nu skall jag föröka ta mig ut i solen och ja, våren är här hos oss:):)
Ha en trevlig dag!