söndag 1 januari 2012

Förverkliga din dröm med hjälp av böcker

Har du gått och tänkt på att "det" skulle du vilja lära dig? Någonting som för dig är helt nytt eller något du har du prövat på det tidigare men inte vet hur du ska fortsätta för att komma vidare? Man kan ju alltid anmäla sig till en kvällskurs, fast de kostar ganska så mycket pengar och då kan det vara skönt att veta att "det" funkar för dig. För annars kan det lätt bli alldeles för stort för dig som är en total novis och inte alls vet hur du ska bete dig, utan du har bara en gnagande önskan om att få pröva på "det"!
I mitt fall är det att jag vill lära mig att teckna för att till slut kunna måla akvareller.

Då kan du göra som jag har gjort, önskat mig en bok om teckning och jag fick Johan Rambergs bok "Teckning, Klassiska tekniker och nya idéer" som ICA Bokförlag ger ut.

Det är en bok som ger många idéer om hur man ska tänka när man tecknar som hur skuggorna faller, vilken tyngdpunkt tex. en människa har och hur man får perspektiv med en flyktpunkt.

Boken är indelad i olika kapitel som berör teckningens olika tekniker och stilar. Det är ingen "Gör så här" bok där man lär sig teckna steg för steg genom att härma utan mer visa på att så här kan man också göra.

Jag tycker att det här är en bra bok för den som vill ha information om vad det innebär med teckning och vilka olika tekniker det finns och sen utifrån det hitta en bok i det ämnet som då har steg för steg bilder hur man tecknar i den tekniken och jag önskar nog att det kunde ha varit lite så i den här boken för nu vill jag börja lära mig rent praktiskt.




....för att sen kunna göra sådan här bilder som han författaren har gjort i sin andra bok den som heter "Akvarell".


För att inte tala om hans bild på kvinnan som går längs gatan och finns HÄR i hans akvarellgalleri.

Hm, ser det inte ut som mig när jag går utan kryckor och gå-bord? Vilken dröm!!!




Inga kommentarer: