tisdag 14 december 2021

Lucka 11

 

LUCKA 11

Det är fortfarande min medhjälpare Pockethexan @annis_vardagsnjutning som skriver denna recension. Ni som har läst mina tidigare luckor vet att jag är inlagd på sjukhus.
Sånger om kärlek och krig
Santa Montefiore
En riktigt härligt tjock roman är denna, den första av tre om släkten Deverill. Unga vackra angloirländaren Kitty är huvudperson, med sitt flammande röda hår och starka känslor för den irländska kampen trots sitt engelska ursprung, för rätten att välja kärlek framför status och för sina fattiga vänner Jack och Bridie.
Berättelsen tar tid att komma in i för det är många namn att hålla reda på (ett släktträd hade varit önskvärt), men efter ett tag har jag hyfsad ordning på alla personer och är mitt i kampen för irländsk självständighet med dess konflikter och motsättningar. Irländarna vill inte ha angloirländarna på irländsk mark och det sticker i ögonen på dem att se överklassens liv samtidigt som de själva svälter. Att Kitty odlar grönsaker till byborna och ställer ut mat till kringstrykande barn är ingen förmildrande omständighet. Sinn Féin växer sig starka och släkten Deverill gömmer sig allt mer på sitt slott. Kittys farmor och hennes systrar dricker cannabiste för att fnittrande glömma världen utanför.
När flera olika katastrofer drabbar rik som fattig; släkten Deverill, Jack och Bridie, blir Kitty till sist tvungen att flytta till London där hon kämpar med att starta ett nytt liv. Samtidigt får vi följa Bridies osannolika tid i Amerika och till sist båda de unga kvinnornas återkomst till sitt älskade Irland.
Boken kan lätt tros vara en feelgood, men är en mustigt välmatad roman där mycket händer! Allt eftersom växer de olika personernas öden fram och flera frågor lämnas obesvarade inför att del två ges ut i januari 2022 – den ser jag verkligen fram emot! Jag var lite skeptisk när jag började läsa, men nu när jag är klar ger jag boken betyget 5!




Inga kommentarer: