lördag 4 december 2021

Lucka4


Hej bloggvänner nu är jag tillbaks.    

Tyvärr gick min dator sönder och det är

först nu som jag har fått en ny. Jag har legat

på sjukhus i en vecka så det är först nu som jag 

kan börja skriva på min bokjulkalender. Under tiden

jag låg inne var det min man som skrev i de första luckorna.

Nu är det jag som läser, recenserar

 och skriver i de resterande luckorna.

________________________________


LUCKA 4

 Anna James bokserie

Den magiska bokhandeln, ålder 9-12 år
-Tilly och bokvandrarna
-Tilly och de förlorande sagorna
-Tilly och äventyrskartan

Harpercollins Bokförlag

Det här är en bokserie som jag bara älskar, men hade jag fått läsa den under min "bokslukarålder" hade jag älskat den ännu mer för den här serien har allt! Den har spår av Narnia men i stället för att gå in i en garderob för att komma till en sagovärld går man in i en bokhandel.

Tillys mormor och morfar har en bokhandel och bor tillsammans med dem ovanför butiken. Plötslig börjar Tilly att de börjar att se att de pratar med figurer som ser ut att var från olika böcker. Hon börjar följa efter dem och hon ser att morfar pratar med Sherlock Holmes och hennes mormor möter en tjej som ser ut att vara från en bok som hennes mamma läste när hon var liten och levde. När morföräldrarna får reda på att också Tilly kan se personerna i böckerna berättar de att Tilly måste vara jätteförsiktig och vara noga med att följa reglerna som gäller för en bokvandrare. Tilly får nämligen se Anne i Grönkulla och Alice i Underlandet. Men när man vandrar i bokvärlden får man också möta andra bokvandrare.
Det här är så spännande böcker för det händer så oväntade saker och det dyker upp nya regler som man inte får bryta. Fast det är svårt att veta vad det är när man inte känner till reglerna. Sedan får man inte hamna för långt fram i boken så att man kommer till slutet för då blir man kvar i sagornas värld.

Självklart får Den magiska bokhandeln en bokslukande 5a.



Inga kommentarer: