onsdag 5 december 2018

Lucka 5



Bokjulkalender
Lucka 5



De här böckerna fick jag av författaren Carl-Johan Ehrlin på förlaget Ehrlin publishing. De tar upp saker som kan vara svåra och jobbiga för barn. Det är två böcker för de som har svårt att sova "Elefanten som så gärna ville sova'' och "Traktorn som så gärna ville sova", Sedan en bok som ger praktiska tips för barn som är lite oroliga för att inte kunna klara av tuffa och svåra situationer som t.ex. att börja på ett nytt dagis, vara rädd för spindlar eller vad man kan tänka på när man har ramlat och slagit sig så att det gör ont.



Det här är lite speciella böcker på fler sätt för vi som ska läsa böckerna för barnen har en hel sida med tips hur vi ska göra när vi läser för dem. 
  • Läs aldrig denna bok i närheten av någon som kör bil
  • Denna bok är skriven i ett sövande syfte och har därför ett annorlunda språkbruk, läs boken flera gånger så att barnet känner igen sig 
  • Läs först boken bara för dig själv och få en känsla för boken så att du förstår den
  • Ibland ska du ändra tonläge i boken eller gäspa
  • När texten är fetmarkerad betonar du ordet
  • Eller när ordet är kursivt viskar du
  • När det står [Namn] läser du barnets namn
  • Och till sist [Gäspa] så ska du gäspa
Det här är tipsen som ska hjälpa dig att få ditt barn att somna när du läser böckerna och förhoppningsvis ska du kunna hålla dig vaken boken ut men som jag minns det var det svåraste och då var det ändå bara vanliga böcker.
Min äldsta 29-åriga son satt och bläddrade i de här böckerna och jag frågade om jag fick ta en bild på honom när han gjorde det. Men nej han tyckte att jag skulle ta en blid från när han var liten och låg och sov även om han tyckte det var väldigt fina böcker och att han skulle ha älskat den med traktorn som liten och hans tre år yngre bror den med elefanten. 
Vi kom överens om att de här böckerna skulle få en stark fyra var i betyg.



Inga kommentarer: