söndag 9 december 2018

Lucka 9


Bokjulkalender
Lucka 9

Idag den andra advent ligger Marina Brovingers bok "Oj vad du är bra" och vänder sig till barn i förskoleåldern 3-6 år. Det är Visto förlag som ger ut boken. 


Den här boken är också lite speciell för det är två sagor i den. När man har läst den första vänder man på boken upp och ned och läser den andra, "Oj vad du kan" heter den.
De här två berättelserna är till för att se skillnaden på självkänsla, som handlar om hur du känner för dig själv som människa och på självförtroende, som visar att du ska tro på det du kan och gör. 
När man läser boken för barnet ska man börja med att lägga till barnets namn och då bli texten så här; -"Hej Pockethexan. Vad roligt att just du är här." 
Sedan längre in i boken kommer fler meningar med utelämnade ord och i stället ska man lägga till något som berör barnet eller barnet är bra på. -"Du _______ är fantastisk precis som du är och vi är så glada att få vara med dig!

Jag ger den här viktiga, roliga och färgglada bok en stark fyra i betyg. Nu har inte jag jobbat med barn med t.ex ADHD men ett av mina barn har fått den diagnosen nu i 20-års åldern. Trots åldersskillnaden tycker jag mig känna igen vissa saker som passar extra bra för sådan barn och att det just är extra viktigt att de får höra hur bra de är och att de kan mer än de tror. Fast det vill väl vi alla höra!

Inga kommentarer: