onsdag 2 december 2020

Lucka 3

3.

Monica Magnus 1966

av

Ulrika Ewerman

från

Bookmark förlag

 

Jag fastnade för den här boken för jag är född 1966 och om jag ska vara ärlig känner jag inte till hur livet var på den tiden. Min mor har ju så klart berättat en del vad som hände då, som att de höll på med att ta upp skeppet Wasa och att det var en kall vinter 1966. Men mer än så har jag inte hört av mina föräldrar då min far var i Finland och gjorde sin militärtjänst och att grannkvinnorna i Nacka slog vad om att han inte skulle komma hem till mig och min mor när han var klar utan stanna i Finland.  Fast tji fick de för han kom tillbaks till oss och vårt lilla hus i Nacka.

Monica och Magnus utspelar sig i Uppsala och för mig är det en stad som vi åker igenom när vi ska till vår stuga. Mer än så känner jag inte till om den staden. 

Boken handlar om den 15-åriga Monica som har träffat den åtta år äldre Magnus och hon flyttar in till honom till hennes mammas stora förfäran. Hennes pappa tar det inte lika hårt utan håller med sin dotter och vill att hon ska få leva sitt liv bara hon sköter skolan. Modern gör ett försök och skickar henne till sin syster och hennes man som bor i Göteborg och låter henne gå i realskolan där bara för att separera dem. Vad hon inte vet om är att de träffas ändå för Magnus åker ned till henne i Göteborg varje helg. Det här är mer en bok om kärlek, att växa upp som tonåring och om mor dotterrelation. Det är en fin bok som bygger på verkliga händelser. Tyvärr fångar den mig inte riktigt utan jag ger den en vardaglig trea i betyg. 



Inga kommentarer: