onsdag 9 december 2020

Lucka 9

9.


Midnattsbiblioteket

av

Matt Haig

från

Bokförlaget Polaris



Även dagens bok kommer ifrån min kära make och hans recensioner. När man har en i ens närhet som läser och skriver om böcker måste man ju bara utnytja det, och det är det jag gör nu. Ett tipps till er som har svårt att få tiden att gå ihop när ni ska skriva sin Bokjulkalender. Så håll till godo ni som inte redan har läst hans recension.


21 sidor in i nya Matt Haig boken är jag fast på riktigt, redan vid de första raderna så visste jag att det här blir ännu en resa i Matt Haigs verklighetstrogna och tänkbart realistiska fantasivärld.
"Nitton år innan hon beslöt sig för att dö befann sig Nora Weed i Hazeldone-skolans bibliotek i staden Bedford." En sådan mening väcker nyfikhet, helt klart.

"Någonstans mellan liv och död finns ett bibliotek"

"När Nora Seed hamnar i Midnattsbiblioteket får hon en ny chans att göra om saker i sitt liv. Ett liv som hittills varit fyllt av besvikelser. Det känns som om Nora har svikit alla i sin närhet, inklusive sig själv. Men nu ska det bli ändring på det. Böckerna i Midnattsbiblioteket får Nora att leva om sitt liv. Med lite hjälp från en gammal vän kan hon ta bort alla händelser hon ångrat i jakten på sitt perfekta liv. Men det blir inte alltid som hon drömt om utan hennes val försätter henne, och själva Midnattsbiblioteket, i fara.

Innan tiden rinner ut för Nora måste hon hitta svaret på frågan: Vilket är det bästa sättet att få ett lyckligt liv?"

Som sagt, bara 21 sidor lästa, men redan nu vet jag att det här är en "resa som jag vill åka vidare på


 

Inga kommentarer: