måndag 14 september 2015

Kan man bli kär i en barnbok?

Det har i alla fall jag blivit, kär alltså. Det kanske beror på att jag är så förtjust i det vackra Paris med modevärlden och alla de originella människorna. Eller så är det för att böckerna är illustrerad av en av mina favorit illustratörer och jag drömmer om att få en av hennes tekoppar. Tänk er att få dricka te ur hennes vackra tekopp med figurer i från boken jag är kär i eller rättare sagt böckerna för nu har det kommit ut en uppföljare.

Har ni kunnat listat ut vilka det är jag pratar om?

Jo visst menar jag Andrea de La Barre de Nanteuils böcker "Boken om Mademoiselle Oiseau" och "Mademoiselle Oiseau kommer tillbaka". Böckerna ges ut på förlaget Rabén & Sjögren.




















Och självklart är böckerna illustrerade av Lovisa Burfitt som också har gjort servisen "Mademoiselle Oiseau" för Rörstrand.




2012 vann hon Elle Interiörs designpris för servisen Mademoiselle Oiseau.



"Mitt i Paris, inte långt från floden Seine, ligger avenue des Temps Perdus. Där, allra högst upp i ett vackert gammalt hus, bor Mademoiselle Oiseau. Lyfter man på hakan och tittar upp mot våningen svajar huset nästan. Inte bara för att det är så högt utan också för att Mademoiselles alla fåglar och katter och konstiga balkongmöbler gör att det känns lite snurrigt. Det ser ut som om det ligger en hatt på huset. En somrig, rolig halmhatt som vill flyga i väg med fåglarna och katterna och de svarta balkongräckena som ett spetsbroderat band."

En dag råkar nioåriga Isabella av misstag trycka på våning sex istället för fem när hon kliver in i hissen. Först när hon sätter nyckeln i låset märker hon att något inte är som det ska. Men då är det redan för sent.

Innan hon hinner blinka dras hon in i Mademoiselle Oiseaus lägenhet - en värld av fjädrar och fnurridurr, långa pärlhalsband och klacka-skor, egensinniga katter, nyfikna fåglar och sidenklänningar i överflöd. Men också en värld där en magisk panterknapp och hemliga rum lever ett alldeles eget liv bland Paris takåsar.

En fantastisk, härlig saga om vänskapen mellan en liten flicka och en tidlös dam, om livet och kärleken och drömmarna. Om det som är sant och det som är nästan-sant, och om allt det som nästan är för bra för att vara sant men likväl är sant ändå. Eller?

Lovisa Burfitts skira illustrationer fångar på pricken den magiska charm och förtrollande dekadens som råder i en överdådig Parisvåning där tiden verkar stå stilla.

Den här boken har ingen åldersgräns uppåt. Det är en bok för alla över 6

3 kommentarer:

Anni sa...

Åh! Det låter som en bok (eller två) som jag ska kolla upp! Älskar illustrationerna!
Kram!

tankar från mitt fönster sa...

Visst kan man det! Jag älskar verkligen Paris, det skuille vara kul att läsa böckerna. Teckningarna är fina! kkram

Serentis sa...

Visst kan man det. Vilka fina bilder böcker har. Jag måste nog kolla upp om jag hittar boken.