tisdag 23 augusti 2016

Recension av Hans-Olov Öbergs Västeråstrilogi

Nu ska jag försöka skriva ikapp recensionerna till alla böcker jag har läst nu i  sommar liggandes i min härliga solsäng. Den första boken jag läste blev snabbt till två stycken i samma serie. Det är de två resterande delarna i Hans-Olov Öbergs Västeråstrilogi "Någon att lita på" och "Kungamördaren" från Kalla kulors förlag. Vad jag tycker om den första delen "Djävulens tonsteg" kan ni läsa om HÄR
Det som ger mig en extra känsla för de här böckerna är att jag är jämgammal med författare och vi är båda två uppvuxna i Västerås under 1970-80-talen och han väv in tidstypiska händelser och saker som gör att man känner igen sig ännu mer.
Vi får följa huvudperson Elias Fagervik genom de tre böckerna där han först är den unga oskyldiga körsångaren till att bli en supersmart högskolestudent till att bli den internationella datahackern och superekonom. Fast hela tiden lura det något hemskt i Elias liv som gör att han inte är den han verkar vara. Det här gör att de här tre böckerna är sådan bladvändare att man bara måste sluka dem för att de både är så spännande men även annorlunda och i mitt fall även igenkänningsfaktorn som gör att jag vill läsa mer. Jag ger hela trilogin ett stort HI! för man måste verkligen läsa dem alla tre för att få reda på hela sanningen.
-------------------------------------------------------------------------------------

-"Västerås den första juni 1987. Världen skrattar åt Sovjetunionen sedan en ung tysk landat ett propellerplan på Röda Torget under flygsäkerhetens dag. Samma ljumma sommarkväll förs en ung flicka in på akuten i Västerås. Hon är svårt misshandlad och våldtagen. Polisen står handfallen och utan spår. Men Någon har hittat flickans dagbok på lasarettgolvet.

Ett par dagar senare landar ett brutalt och utstuderat misshandelsfall på chefen för våldsroteln, Benny Modighs, bord. En lovande fotbollsspelare har hittats b      akbunden och kastrerad och det är bara början. Utredningarna av våldtäkten och misshandeln löper parallellt men snart står det klart att Någon ligger steget före polisen. Någon är ute efter att hämnas i en råttans lek med katten.
En intensiv kamp mot klockan tar vid samtidigt som en moralisk fråga ställs på sin spets: är det verkligen rätt att straffa den som straffar sådana som förtjänar det?
Hans-Olov Öberg tar läsaren med på en rapp och ondskefull resa till åttiotalet där mästerligt spunna intrigtrådar med tidstypiska detaljer vävs samman till en angelägen thriller."

----------------------------------------------------------------------------------------
-"Det är bara ett halvår kvar till millennieskiftet. Benny Modigh tar farväl av polishuset i Västerås för att tillträda en ny tjänst på Rikskriminalen i Stockholm, med starkt ökade möjligheter att lösa komplicerade brott. Samtidigt kan han inte släppa tankarna på sitt stora, personliga misslyckande: brottslingen som kom undan.
Elias Fagervik återvänder till Sverige från en brutalt avslutad karriär i New York och tvingas inse att hans dagar som självutnämnt underbarn sedan länge är över. Det är dags att växa upp och ta tag i de stora, viktiga frågorna. Samtidigt kan han inte släppa tankarna på att någon hela tiden bevakar honom. Ett oväntat möte mellan de två utlöser en rad märkliga händelser i huvudstaden. Allt utvecklas till en surrealistisk katt-och-råtta-lek mellan Benny Modigh kommissarien som enligt rykten kan se runt hörn och den grandiost laglöse Elias Fagervik: mannen som ingen någonsin kunnat binda vid ett brott. I centrum för uppgörelsen: den svenska kungafamiljen."