onsdag 24 mars 2021

Recension De tre paddorna

Här ska vår nyopererade katt Maj-Lis ,Majsan, presentera vårens första recensionsexemplar. Det är Fabian Göransons bok Hokus Pokus De tre paddorna från Galago. Boken passar för barn i åldrarna 6-10 år.

Det här är en typ av serie fast det är löpande text och inte några pratbubblor. Bilderna är tecknade i en glad och levande stil. Om man tittar ordentligt ser man många roliga små detaljer som att den sura mannen som ska leta efter sina döttrar blir sur på den lilla hunden som står och bajsar.
Boken handlar om nioåriga Ida som har hittat en hex.... hm, häxhatt som gör att hon kan trolla. Det här är del två och det hände i första delen och hon råkade trolla fram en djungel i gympasalen och starta en brand. Det innebär att nu har hon blivit förbjuden att trolla i skolan. Ida ba har hon någon som är på hennes sida när tvillingarna retar henne. Att hon sen råkade trolla fram tre paddor när de var i skogen var en ren olyckshändelse. Och att trillingarna är försvunna när de följde efter Ida och Ester till deras plats i skogen, konstigt.
Jag ger den här charmiga hex-bo...häxboken en förtrollande slajmig padd-5a för det här är en bok som tar upp så många saker som berör barn i den här åldern. Fabian tar upp hur det är att känna sig ensam i sin klass och att man inte har någon på sin sida när några börjar reta en eller vill ta en sak som är din. Om man sen är lite annorlunda än de andra barnen behöver man verkligen stöd. När man sen får lära sig vad en padda äter är boken fullkomlig och helt klart värd sin 5-a! #hokuspokusdetrepaddorna #denlillahäxan