onsdag 13 december 2023

-Lucka 13

 

BOKJULKALENDER

Lucka 13

Sagan om prinsessan Frejdig
och den eviga vinterns skog

3-6 år

av

EA Malmberg

från

Lava förlag

Prinsessan Frejdig växte upp i ett slott med sin pappa kungen och sin mamma drottningen. Hon var tvungen att gå i skolan där hon fick lära sig vilken gaffel man skulle ha till salladen, vilken ton man skulle ta när man sjöng fint och man fick absolut inte klättra i träd när man hade klänning på sig. Det var något som Frejdig inte alls tyckte om hon ville inte alls ha någon klänning på sig eller leka tebjudning eller bal. Hon ville bestämma själv och klättra i träd. Men det fick hon alltså inte. 

En tidig morgon när hon var stor klädde hon på sig de kläderna hon ville ha på sig och det blev en tunika till ett par byxor. Hon smög ned till köket och packade ned en frukost och gick ut till stallet och sadlade sin häst. Hon red ut i skogen och kom fram till en glänta där hon satte sig på en sten och började äta sin frukost. intill henne satt det en skata som hon bjöd sin frukost med. Till hennes stora förvåning började skata prata med henne. Tack för frukosten, du är den första som har bjudit mig på sin frukost. Så jag vill berätta något för dig. Jag är inte alls någon skata utan jag är en baronessa. Men jag blev förtrollad av en ond trollpacka. Sedan rövade hon bort min älskade prins Blåögd och försökte få honom att gifta sig med henne. Åh, vad hemskt sa prinsessan, vad kan jag göra för att hjälpa dig? Du måste ta dig norrut till Den eviga vinterns skog. Där måste du tvinga den onda trollpackan ut i solen. Då blir hon förstenad och förtrollningen kommer att brytas. Det ska jag göra sa prinsessan Frejdig. Vad som händer och om hon lyckas få ni reda på när ni läser boken. 

Jag ger Sagan om prinsessan Frejdig en förtrollande 3-a för den trevliga sagoboken.


#lavaförlag

#saganomprinsessanfrejdig

#eamalmberg


Inga kommentarer: