måndag 4 december 2023

-Lucka 4

 

BOKJULKALENDER

Dunder och fotbollen
Den stora utmaningen

av

Sören Olsson,
Erik Eriksson
och
Martin Svensson

från

Bookmark förlag

-"Jag ser dig fortsätta kämpa. Och jag ser dig segra och glädjas.
 Inget kan stoppa idrott. Så låt inget stoppa dig!"
                                                                                          Caroline Seger

Det här hade kunnat vara jag när jag var sju år, det enda jag ville var att få spela fotboll. Som tur var växte jag upp i en större stad så det fanns flicklag att börja i.

Dunder och fotbollen handlar om Madde Dunder som börjar skolan efter sommarlovet. Hon är besviken att det inte har hänt något speciellt under sommarlovet hon har mest bara varit hemma med sin lillebror och sina pappor. Plötsligt kommer det en fotboll rullandes mot henne från skolgården. Killarna på grusplanen ropar till Madde, skjut tillbaks bollen. Madde som aldrig har rört en fotboll sparkar utan att tänka till den rullande bollen. Den flyger iväg i en hög båge över skolgården och fortsätter rätt upp i krysset på målet. Vad var det som hände? Alla vänder sig mot Madde och stirrar. Killarna i femman och sexan applåderar åt Madde.  Vad var det där undrar hennes kompis Mika? Jag vet inte svarar Madde. Är du en fotbollstjej nu undrar hon?

Efter den första dagen i skolan när hon sköt det där skottet i mål har Madde gått och funderat på om hon skulle börja spela fotboll. Men tyvärr finns det inget fotbollslag för tjejer och hon känner bara en tjej till som gillar att spela och det är Blixt. När de en dag ska spela fotboll på idrotten säger deras lärare att även Madde ska vara med och spela något hon tycker är jättekul. Fast då säger de andra i hennes lag, nu heter du Dunder eftersom du är en fotbollsspelare. Efter skolan börjar hon spela lite med Blixt och det går jättebra. Hon är en naturbegåvning. 

Jag ger Dunder och fotbollen en skjutglad 5-a. 



Inga kommentarer: