söndag 17 december 2023

-Lucka 17

 

  Bokjulkalender 

lucka 17

luna och superkraften
den magiska stenen

6-9 år

av

Sören olsson,
leif eriksson och
martin svensson

från

bookmark förlag

Luna har ju superkraften att hon kan höra vad människor säger på långt håll. men nu har det hänt något, det verkar som att hon även kan höra vad någon tänker. hon tycker det är jättejobbigt eller håller hon på att bli tokig. hon upptäckte det en dag när hennes pappa skulle ha parterapi med de tre gifta paren Axel, petra och gerda. de gick in i ett annat rum och stängde dörren. luna kunde höra dem lika bra som om de satt bredvid henne i köket. plötsligt hör hon axel säga "jag känner mig verkligen utanför och ingen som bryr sig om vad jag känner och tycker". sedan säger han med dov röst: jag är så trött på alla idioter som kommer hit utan några riktiga problem". luna tittar förvånat upp hur kan han säga att de är idioter. sedan reser hon sig upp och går fram till dörren och utan att tänka sig för öppnar hon den och går in. sedan säger hon vad axel sa och ryckte på axlarna. "men det sa han väl inte" sa pappa och tittade på axel som satt inklämd i mellan sina två fruar. "jag tror inte att jag sa det men jag kanske tänkte det". "jo det gjorde du visst" säger luna och smäller igen dörren.

när sedan luna är ute i skogen en sen kväll för att fylla på sin kraft genom att stoppa fingrarna i sjön. då hör hon en kuslig röst inifrån den djupaskogen säga "du är leker med elden". hon rycker till och börjar att gå in till land ifrån bryggan hörs rösten igen. "jag kan hjälpa dig". Vad är det här för något? hon ser ingen annan person utan bara den djupaskogen.

luna övertalar några av sina vänner att de ska gå med henne in i den djupaskogen. vad som kommer att hända är ganska speciellt och kusligt, men det får ni läsa om själva.

jag ger "den magiska stenen" en kuslig röst 4-a för den ruggiga berättelsen som blir ännu ruggigare för att de är inne i den djupaskogen. 


#bookmark
#sörenolsson
#leiferiksson
#martinsvensson
#lunaochsuperkraftendenmagiskastenen



Inga kommentarer: