tisdag 5 december 2023

-Lucka 5

 

bokjulkalender

lucka 5

Recension av En ny värld

av

Natasha lester

från

bazar förlag


Evie växer upp som en pojkflicka i det tidiga 1900-talets Boston. Hon vill studera till läkare, vilket inte kommer på tal när en överklasskvinnas öde anses vara att gifta sig, bli hemmafru och inte ägna sig åt svårare saker än broderi. Barndomsvännen Charles är den perfekte blivande maken, men hans mamma uppmuntrar Evies drömmar och hjälper henne till den stora staden där en ny värld öppnar sig.

1920-talet är en brytningstid och skillnaden mellan småstaden och New York är kolossal. Här finns svartkrogar, suffragetter, de ökända lättklädda Ziegfeldflickorna och kanske, kanske en minimal möjlighet att komma in på läkarutbildningen mot alla odds. Det sexistiska motstånd Evie möter lever i alltför stor utsträckning kvar än idag, men det är befriande att läsa om en ung kvinna som kämpar för sitt mål. Beskrivningarna från förlossningsvården under samma tid är fasansfull och jag lär mig begrepp som jag nog helst velat slippa känna till.

Natasha Lester ägnar mycket tid åt efterforskningar, vilket tydligt märks i alla hennes böcker och gör dem mycket läsvärda. Att hon besökt bokens platser för att se dem med egna ögon märks, i beskrivningarna av New York blir det bitvis väldig name dropping som säkert uppskattas av de läsare som känner igen sig. I just denna bok tycker jag dessutom att kärlekshistorien tar lite väl stor plats och är alltför smörig för min smak, men betyget blir ändå en solklar 4:a

Boken är recenserad av Pockethexan Anni.



Inga kommentarer: