fredag 8 december 2023

-Lucka 8

 

Bokjulkalender
lucka 8
Tjejer får ju inte tacklas
och
Målvaktsdrömmar och tappade puckar
6-10 år
av
Lina Lennartsdotter Elmblad
från
Idus förlag

Ja de här böckerna skulle också kunna vara skrivna om mig. Nu var jag ju inte 10 år och började i ett killag utan jag var 14 och jag började i ett damlag. De tyckte det var okej eftersom jag var lika lång som dem. Det tuffaste för en 14-åring att kliva in i ett damlag, var att på 1980-talet var det okej för tjejer att tacklas. Fast det bästa med mitt lag Västerås HC var att vi tog det första SM-guldet för tjejer och det gjorde vi 1982. (Ni kan se min medalj på bilden).

I Tjejer får ju inte tacklas handlar det om 10-åriga Maja som övar på hockey varje dag det är allmänhetens åkning i ishallen. Hon sätter upp några koner som hon åker runt i en bana och övar på att skjuta på mål. När hon är hemma övar hon också på skott men då i rampen ute i trädgården. 
En dag när hon är i ishallen och tränar sitt eget hockeypass kommer det ut en ny kille på isen och säger att han heter Tim och är den nya tränaren för U-10 laget. Maja bara står och gapar. Det är ju Tim Karlsson NHL-spelaren hennes stora idol -Ja, jag vet vad du heter säger Maja och Tim frågar om det är hon som har skjutit alla puckarna som ligger i målet. Och ja det är det säger hon. För det ligger nämligen fler puckar i nätet än utanför. -Hur gammal är du, undrar Tim. Maja berättar att hon är nio men snart fyller tio. -Men varför är du inte med i lag för undrar han? -Det finns ju inget tjejlag, säger hon uppgivet. -Men börja spela med oss säger han då. Maja har inte fått spela med killarna tidigare för den gamla tränaren men Tim tycker absolut att hon ska börja i laget och Maja vill inget hellre.
_________________ 
Målvaktsdrömmar och tappade puckar handlar främst om målvakten Dante och hans tankar och funderingar innan och under matcherna. Maja spelar fortfarande i laget Tigrarna och är lagets bästa tekare något hon är väldigt stolt över. Lucas som är den tuffast killen i laget gillar inte alls att Maja är bättre på att teka än han. Men nu när de har spelat ett år är han också stolt över henne och att de vinner många fördelar tack vare hennes tekningar. I år ska de på sin första hockeycup och de ska sova över i en skola på madrasser på golvet. Det ska bli så kul. Men hur ska Dante klara det? Det står ju ännu mer på spel i en cup där det verkligen är vinna eller försvinna. De är två målvakter i laget och de brukar stå halva matchen var. Eller kommer de att få stå hela matcher nu, hur kommer det att gå?

Jag ger båda böckerna varsin slagskotts 4-a i betyg. Helt klart två böcker för alla hockeyfantaster, men även för andra som vill läsa om ungdomar i 10 års åldern. Böckerna handlar om mycket mer än bara hockeyn som t.ex. hur det är att växa upp, ha vänner, skolan och kärleken. 


#linalennartsdotterelmblad
#idusförlag
#ishockey

Inga kommentarer: