lördag 16 december 2023

-Lucka 16

 

BOKJULKALENDER

LUCKA 16

 Huset på Rivieran

av

från



Det var lite svårt för mig att komma in i den här berättelsen. Flytet i läsandet stördes faktiskt av en mängd detaljerade beskrivningar av både miljö och vintagekläder. Inget nytt vad gäller Natasha Lester, men just denna gång blev det aningens för mycket för min smak. Dessutom började den oundvikliga kärlekshistorien nästan på en gång och då suckade jag lite.

Men huvudämnet är intressant – d v s nazisternas stölder av ovärderliga konstskatter från judiska familjer och Paris museum. Éliane arbetar på Louvren men förflyttas för att katalogisera all konst som beslagtagits. Hon avslöjar inte att hon förstår tyska och memorerar alla koder för att en dag kunna veta vart konsten flyttats. Med hjälp av syskon och en kollega samarbetar hon med motståndsrörelsen, så när en ung tysk nazist fattar tycke för henne behöver hon spela ett högt och farligt spel för att inte väcka misstankar.

I vår tid kommer australiensiska Remy till ett fantastiskt hus på Rivieran som hon ärvt. Hon sörjer sin man och dotter som omkommit i en bilolycka men vågar sakta och försiktigt lära känna och umgås med familjemedlemmarna i grannhuset. När hon finner en katalog över stulna konstverk känner hon igen en tavla från sin barndom och nystandet i det förflutna börjar, med obehagliga avslöjanden.

När jag väl kommit in i boken var de femhundra sidorna en bladvändare, som alla Lesters böcker. Eftersom jag inte är så förtjust i romance tycker jag att de båda tidsåldrarnas kärlekshistorier tog lite för mycket plats, så det blir en 4:a i betyg.


Det är Pockethexan Anni som har receserat denna bok.


#bazarförlag
#natashalester
#andravärldskriget
#husetpårivieran

1 kommentar:

BP sa...

Följer Annis blogg. Och hon är en mycket duktig recensent. Men boken är så långt ifrån min "genre" man kan komma, så jag blir inte så värst sugen måste jag säga. Men det blev ju inte Anni heller;-)