onsdag 18 januari 2012

Ska jag visa mina nya kläder el. berätta om Cirkeln?

Får en nyligen fyllda 46-årig kvinna visa vad hon har handlat på rean för sina presentpengar?

(Uak, sa jag just hur gammal jag har blivit.....hjälp det var inte meningen!)
Eller ska jag bara berätta att nu har den populära ungavuxna boken "Cirkeln" av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren kommit ut som pocket?
För försäljerskan i Pocket Shops butik på T-centralen som jag pratade med där i måndags sa att den redan första dagen den kom ut att den sålde väldigt bra, både till  yngre och äldre läsare. Om ni har missat Cirkeln som "tjockbok" ska ni verkligen läsa den nu när den kommer som pocket och fastän den är en fantasybok och egentligen är skriven för en yngre publik tycker jag att ni ska läsa den, även om ni inte brukar läsa den sorten! Om inte annat så för att ni då vet vad som händer i den här genren nu när det är två svenskar som har skrivit den och man tror att den kan få stor genomslagskraft även utomlands, den nya "Twilight"-febern men nu är det istället svenska hex...häxor som står i centrum i stället för vampyrer!

Sen är den ju också nominerad till Bokbloggarnas Litteraturpris (bl.a framröstad av mig) som jag skrev om HÄR i slutet av dec. De övriga som är med i slutomröstningen är: 

Annika Thor – Om inte nu så när (Wahlström & Widstrand)
Belinda Bauer – Mörk jord (Modernista)
Christoffer Carlsson – Den enögda kaninen (Piratförlaget)
Gayle Forman – När jag lät dig gå (B Wahlströms)
Jonathan Tropper – Sju jävligt långa dagar (Gilla böcker)
Lars Kepler – Eldvittnet (Albert Bonnier förlag)
Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren – Cirkeln (Rabén & Sjögren)
Sanne Näsling – Kapitulera omedelbart eller dö (Rabén & Sjögren)
Ester Roxberg – Antiloper (X Publishing)
Sara Lövestam – I havet finns så många stora fiskar (Piratförlaget)
Sofia Nordin – Gå sönder, gå hel (Norstedts)
Tomas Bannerhed – Korparna (Weyler förlag)
Walter Isaacson – Steve Jobs (Albert Bonnier förlag)
Åsa Anderberg Strollo – Hoppas (Gilla böcker)

Men nu var det ju mina reakläder som jag skulle berätta om, för jag var ju på utflykt i måndags med min Oumberlige make och kikade på lite kläder och på det som finns kvar av julskyltningen och det så lite dystert ut med de nedsläckta renarna i Sergelfontänen.
Ni som även läser min kära makes blogg har nog hört historien bakom den här utflykten och varför det blev så viktigt att jag fick den där tunikan och toppen som jag kikade på för det var en viss person som inte kunde hålla humöret i styr när det var dags för hans konst projekt som jag skulle vara involverad i, plus teknikprylar som man inte styr över tidsmässigt!
Blev du nyfiken kan du kika in HÄR men jag höjer ett varnande finger för de övriga inläggen eftersom de inte är för de känsliga personer....sådana som mig!
Jag tänkte alltså att jag skulle göra som dottern och hennes väninnor, att det första man gör är att visar dagens outfit på sin blogg. Det ser så mysigt ut, men om man gör det varje dag börjar det kanske bli bli ut tjatat? Fast så här någon enstaka gång kan det väl vara trevligt, eller?


Först så hittade jag på Vero Moda den här gröna toppen som jag inte kunde motstå då den liknar vår
handikappanpassade VW-buss och då är det lite roligare att se den som en "Flower power"
kärra, eftersom de "medel" de stoppade i sig liknar ganska mycket mina smärtstillande tabletter
med röda varningstrianglar på, så jag kör alltså inte bussen själv....

Sen var det dags för ett besök hos Joy där jag hittade ett antal olika tunikor
 som jag tyckte såg bra ut och verkade kunna passa i stl., färg och rörelsemån.
Efter en visst antal provningar kom jag fram till att den här passar mig bäst
då den både sitter snyggt på kroppen men även så att jag kan lyfta på armarna
 och kan gå med både gåbord och kryckor utan att spräcka något. 


Han den Oumberlige fick själklart vara med och tycka till,
och han blev så nöjd att han överaskade mig med ett matchande armband.
Ordningen var återställd! 

11 kommentarer:

Vero sa...

Cirkeln vill jag också läsa.

Nu ska jag börja på nr två i en triologi varav första heter Kråkflickan tror jag. Jag läste den i somras men har helt glömt vad den handlade om. Jag tror jag var rätt lost i somras. Haha...

Ha en fin kväll!

Baronessan sa...

Låter som att Cirkeln kunde vara något för mig. Men nu har jag en hel hög med böcker som jag måste läsa ut först. Korparna är också en bok som jag vill läsa. Bäst jag gör en lista så jag inte glömmer. Det kommer ju nya böcker hela tiden.
Själv har jag inte varit på någon rea. Jag ids inte. Men jag skulle inte ha något emot en Flower power tröja :) Kul för dig att du hittade något fint att ha på dig. Jag har ännu inte läst vad din oumbärlige make skriver men jag ska strax ta mig dit. :) Kram!

Amy sa...

Åh så den är äntligen ute i pocket. Ska nog sladda in på cdon eller bokus och beställa mig ett eget exemplar. :)
Fina reafynd förresten!!

Anni sa...

Cirkeln kan jag minsann tänka mig att läsa - ska bara ta mig igenom en drös med andra böcker först ;-)

Vad kul med er shopping och att du både hittade något som passade samt fick en bonus! Jag ska kika in hos maken och läsa hans version också!

Kramen!

Elle sa...

Visst får man skriva om vad man inhandlat. Lite nytt i garderoben ökar alltid den positiva stämningen.

Jag skrev ett inlägg idag om paketet du skickat. Ska försöka skriva om boken när min hjärna känns mindre degig. Ville även vänta tills jag vet ungefär var boken har hamnat - för den har jag redan skickat vidare!
Mailar dig i dagarna!
Ha en skön helg!
KRAM!!

The Life Of Yarp sa...

Lycka till i tävlingen :) Kramis

n o r d i n g å r d e n sa...

Hallå pockethexa, tack för fina boktips och så påassar jag på att säga, GRATTIS;) Mari.

Eli sa...

Ja visst var det roligt att träffas IRL :) Hade ju varit jättekul att vara bloggambassadörer i år också, men vi lär väl träffas på mässan i år i a f hoppas jag? :)
Hehe, jag har också läst om böcker ibland och glömt att jag redan läst dem. Håller också med om att väntan på en bok kan vara riktigt speciellt. Eller outhärdligt!
Jag tycker Cirkeln är fantastisk! Längtar jättemycket efter Eld. Kram

tankar från mitt fönster sa...

Oj så fin tunika och den gröna toppen också. Ibland är det så roligt att unna sig något. För egen del var jag på bibblan idag och lånade ännu fler böcker. Sedan var jag på kondis med en vän och åt en bakelse! Jag har kommenterat hos Polargrevinnan och skrivit upp mitt mail. Men om du vill, får du gärna sända hennes adress till mig: ullaanderstedt@gmail.com.
Ha en skön vecka! :)
kram

Suzan sa...

Behöver din adress! =) kram!

Carpe Diem. sa...

Hejsan!
Visst får man skriva vad man köpt! Ibland är ju det det enda roliga man har att skriva den dan, så gör då jag. Och att hitta nått på rea,är en ren bedrift!Jag hittar aldrig nått och blir tokig på allt folk som ska titta på det jag vill titta på!

Ja nu har vi riktig vinter, äntligen, blev lite orolig där föra jul, när gräsmattorna lyste gröna och violerna blommade förfullt. Men nu får det sluta snöa! 60-70 cm räcker det ska bort oxå.

Måst nog gå in och läsa din oumärliges blogg oxå, blev väldans nyfiken.

Kramelikram